Finn biler og biltester

2014 Mazda CX-5 2,2D AWD Optimum 175hk Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Mazda CX-5: Denne har mer krefter enn du trenger

Vi har testet topputgaven av bestselgeren.

Da Mazda lanserte SUV-en CX-5 i 2012 – var det en formidabel vitamininnsprøytning for det japanske bilmerket. Mazda var nemlig langt unna den jevne bilkjøperens oppmerksomhet. Et litt glemt merke.

Så kom altså redningen – i form av en uvanlig praktisk og bra SUV. Siden har de spadd på med flere nye modeller, både nye 3 og nye 6 er gode biler.

Men CX-5 har etter hvert falt litt på salgsstatistikken.

Vi tok med oss den dyreste varianten på en test, for å sjekke om CX-5 fortsatt holder mål – nesten to år etter forrige prøvekjøring av denne modellen.

Les også vår test av Norges billigste SUV

 

Hva er dette?

Topputgaven av CX-5 har kraftig dieselmotor på 175 hk – mens volummodellen vi testet sist har 150 hk.

Utover dette har ukens testbil denne gangen det lyse skinninteriøret – kombinert med knallrød metallic lakk. En sjeldent pen fargekombinasjon.

Den er også godt utstyrt – med nøkkelfri adgang og start, radarbasert system som overvåker dødvinkel og kjøretøy bak, filskiftvarsler, ryggekamera, navi og BOSE-stereoanlegg.

Det ligger med andre ord til rette for en hyggelig testuke. Spørsmålet er om den kan forsvare prisen på 475.000 kroner ...

LES OGSÅ: Denne bilen har varmeputer – i bagasjerommet!

 

Hvordan er den å kjøre?

Vi merker oss at CX-5 er sportslig og presis å kjøre – slik vi fikk inntrykk av også forrige gang. Med litt større motor blir vi fristet til å kjøre litt mer aktivt, og da merkes imidlertid høyden bedre. Men du skal kjøre ganske hardt for at det skal by på problemer.

Komforten ved vanlig kjøring er det lite å si på. Setene er komfortable, du har god oversikt framover og med ryggekamera er det heller ikke noe problem å parkere.

Uten kamera er du litt mer prisgitt parkeringssensorene, fordi utsikten bakover er litt begrenset.

LES OGSÅ: Nå skal Mazda utfordre folke-SUV-ene

 

Hvordan er plassen?

Dette er en aldri så liten paradegren for CX-5. Med sine 503 liter har den et bagasjerom som rommer mye, og er vesentlig større enn for eksempel Mitsubishi ASX (443 liter), VW Tihuan (470 liter) og Subaru XV (380 liter) – og for den del nye Mercedes GLA (421), Audi Q3 (460 liter) og BMW X1 (420 liter).

Med setene nede får du hele 1758 liter tilgjengelig.

Det er også romslig i baksetet. Bra takhøyde og nok plass til bena for to voksne. Det midterste setet er imidlertid ikke noe å skryte av.

Foran er det også god plass – og dessuten bra med oppbevaringsplass til små ting foran girspaken, under midtarmlenet og i dørene. To bra koppholdere er jo også er viktig.

 

Finest utenpå eller inni?

Designet holder seg godt. Mazda har gjort suksess med å kombinere knallrød metallic og hvitt skinn – og det fungerer også på CX-5.

Bilen er sportslig og moderne å se på – slik det nye designspråket er over hele linja hos Mazda akkurat nå. Det er få ting som er egnet til å provosere eller overraske – dette er en bil mange liker.

Vi ville kanskje hatt litt mindre plast og noe mer børstet alu og/eller skliplater for å piffe opp utseendet enda litt mer, men det er egentlig alt vi har å utsette på eksteriøret.

Innvendig er det også bra – ikke minst om du bestiller lyse skinnseter som bryter litt med alt det mørke og svaret.

Men nå merker vi hvor mye som har skjedd på infotainment-fronten det siste året. For eksempel er systemet i nye Mazda 3 både mer elegant og brukervennlig.

Skjermen i CX-5 er for liten og knappene rundt er ikke brukervennlig. Men vi liker fortsatt menyhjulet som er omringet av hurtigtaster – det gjør det lett å styre navigasjon og stereo. Du slipper å sikte og trykke på touchskjermen.

Vi synes eksteriøret fortjener å vinne denne gangen.

 
Går den bra?

Hvis du tror at sterkeste utgave av CX-5 er en ildspyttende racerbil – tar du naturligvis feil. 2,2-literen er i utgangspunktet den samme, men her er det hentet ut 175 hk i stedet for de vanlige 150.

Det er hyggelig med ekstra skyv, og det merkes at denne er piggere under vanlig kjøring enn utgaven med 150 hk. Mest takket være det høye dreiemomentet på 420 nm.

Men vi hadde nok forventet at forskjellen skulle være større.

0–100 km/t tar ifølge papirene 9,4 sekunder med automatgir – det er bare 0,1 sekund raskere enn du klarer med 150 hk med manuell gir. 0,1 sekund! Her burde det vel være mulig å få litt større forskjell – vi snakker jo om 25 hk mer, tross alt.

Det skal nevnes at om begge har automatgir, blir naturligvis forskjellen større. Da tar øvelsen 10,2 sekunder med 150 hk.

175 hk er for øvrig ikke tilgjengelig i kombinasjon med manuell gir.

Det skal også nevnes at forbruket på topputgaven er akkurat like lavt som volummodellen: 0,55 l/mil.

LES OGSÅ: Mazda CX-5: – Konkurrentene har grunn til å skjelve i buksene

 

Og hva er konklusjonen?

Joda, dette er fortsatt en god bil. Og vi synes ikke at den har tapt seg nevneverdig mot konkurrentene siden sist. Dette er et ypperlig bil for norske familier – som kombinerer et pent utseende, gode plass og gjerrige motorer.

Men den mangler en "billig"-variant, med mindre enn 150 hk – som kunne blitt en volummodell. Kanskje er det også derfor salget har bremset litt?

175 hk-varianten er i alle fall overflødig og forbeholdt de spesielt interesserte. Den bringer for lite nytt i forhold til de to eksisterende modellene.

Prisforskjellen fra 150 til 175 hk er på 19.000 kroner. Som kanskje ikke høres så mye ut – men vi ville nok heller valgt å bruke de pengene på utstyr.

Inntil det dukker opp en facelift, som kanskje også inkluderer en ny og mindre motor, er det 150 hk diesel som er beste alternativ.

Klikk her for å lese testen av CX-5 med innstegsmotoren

 

Bil: Mazda CX-5 Motor: 2,2-liter Effekt: 175 hk/420 nm 0–100 km/t: 9,4 sek. Forbruk: 0,55 l/mil (blandet) CO2-utslipp: 144 g/km Bagasjerom: 503 liter Pris: Fra: 321.000 kroner Pris testbil: 475.000 kroner

 

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå