Finn biler og biltester

2012 Kia Sportage 2,0 CRDi Exclusive 4WD Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD: Smart SUV-kjøp

Få konkurrenter kan matche kombinasjonen av plass, utstyr, pris - og design.

Det er tredje generasjon av Sportage som nå er på plass i salgslokalene rundt om i landet.

Den første utgaven av Kias lille SUV debuterte i 1993. En enkel, ujålete bil i RAV4-segmentet. På de aller første bilene med bensinmotor var kvaliteten litt ujevn... Men de kom etter hvert med diesel, og alt ble meget bedre. Den solgte ganske bra her hjemme med tanke på at Kia den gang var et bortimot ukjent merke for mange.

Andre generasjon kom i 2004 og var så godt som en blåkopi av konsernbroder Hyundai Tucson. En traust bil med litt gammelmodig, men god mekanikk og ikke veldig sprekt design.

Les vår stortest av Kia Sportage her:

 
Tredje generasjon

Vi gleder oss til testtur i tredje generasjon!

For ikke veldig lenge siden testet jeg nye Kia Sportage med forhjulstrekk. En bil jeg på mange måter likte godt – men allikevel følte at ”noe” manglet...

Nå er det samme bil, men denne gang med firehjulstrekk som skal testes.

 

Helt lik

- Skal vi ha den bilen en gang til, spør datteren min når jeg kommer hjem med denne.

Bilen er nemlig helt lik å se på som den forrige. Sort og med Exclusive-pakka – som betyr mye utstyr som blant annet panoramasoltak, xenonlys, navigasjon, ryggekamera og skinnseter.

Ikke råd til helt ny Sportage? Sjekk denne:
 
Firehjulstrekk

Jeg må innrømme at jeg hadde håpet på den nye, kule oransje fargen som Sportage også kommer i, men, men... Det er ingen grunn til å klage, den er fin i sort også!

Det er altså under ”skallet” man finner de største endringene. Dieselmotoren i firehjulstrekkeren er på 2-liter og 136 hk, girkassa er manuell og sekstrinns og den har som nevnt firehjulstrekk – dog ikke av den mest avanserte typen.

Sportagen er forhjulstrekker helt til forhjulene slipper / spinner – da overføres kraften bakover til bakhjulene. Dette skjer helt sømløst og du merker ingenting. Altså ingen spaker som skal flyttes, eller knapper som skal trykkes på. Du kan bare konsentrere deg om gass og styring, så ordner bilen resten. Enkelt og greit.

Det fungerer helt fint på dårlige og ubrøytede veier – noe vi virkelig fikk testet. Utenfor veien derimot har den ingenting å gjøre. Dette verken er – eller skal være - noen offroader.

 
Tøft segment

Det er uten tvil et tøft segment nye Sportage skal inn i. Her finnes sluggere som Toyota RAV4, med en kvalitet og driftsikkerhet som få matcher. Den skal bryne seg på Subaru Forester som med sitt gode firehjulstrekksystem er bilen som mange med dårlig vei velger - og ikke minst har du VW Tiguan. Denne kommer nå med facelift – og fikk nettopp fem års garanti.

I tillegg kriger den mot brukte eksemplarer av biler som f.eks BMW X3 og Audi Q5.

Det er sannelig ingen lett oppgave for en nykommer å brøyte seg framblant disse...

 

På veien

Det er godt mulig at jeg har litt ”skjev legning” Jeg synes nemlig at det er ekstra morsomt å kjøre bil når det er møkkavær og dårlig føre. Jo verre vær jo bedre! I alle fall så lenge man har en skikkelig bil. Og møkkavær og ditto føre fikk vi på testturen (som ble slått sammen med en familietur)

Det var mørkt som i ei bukserumpe, det var ti kuldegrader, det blåste noe vanvittig, det snødde tett, den lette snøen føyket som bare det og det var kjempeglatt. Bilene sto i grøfta for hver tohundrede meter. Brøytemannskapene hadde en håpløs jobb.

Veien føyket igjen to minutter etter at de hadde brøytet. Jeg satt bak rattet i Sportage og koste meg, trygt høyt og godt, i gode skinnseter. Xenonlysene gjorde mørkekjøringen uanstrengt og favorittmusikken fra mobilen strømmet ut av bilens originale musikkanlegg via et enkelt adapter.

Bratte og glatte småveier, med 10 – 15 cm nysnø på toppen var heller ikke noe problem. Kia-en grov seg fram som en grevling...

Det er på slike dager som dette man virkelig setter pris på å kjøre firehjulstrekker.

 
Under panseret

Motoren er altså en 2-liter diesel på 136 hk, 20 hk mer enn 1,7-literen på 2wd-utgaven, men viktigere er det nok at momentet økes fra 260 til 314 Nm, og selv om momentkurven flyttes noe oppover i turtallsregisteret, så oppleves denne 2-literen med firehjulstrekk mer harmonisk.

0 – 100 km/t går unna på 11,3 sekunder, ett sekund raskere enn på tohjulstrekkeren. Toppfarten er også marginalt høyere, i den grad det betyr noe.

Drivstofforbruket er naturlig nok også noe høyere, men ikke veldig mye. 0,52 l/mil kontra 0,57 l/mil ved blandet kjøring.

Du får også Sportage med kombinasjonen diesel, firehjulstrekk og automatgir. Prisen øker da ca 40 000 kroner, samtidig øker også forbruket ganske mye, og bilen blir også noe tregere.

Priser:

Den billigste utgaven koster bare 249 900 kroner. Den har da 1,6-liters bensinmotor og forhjulstrekk.

Utgaven importøren forventer å selge mest av (60 %) er med 1,7-liter diesel og trekk på forhjulene. Da starter prisene på 264 900,-

Med 2-liter diesel og firehjulstrekk er starprisen på 339 900,- mens vår velutstyrte testbil har en prislapp på 391 900 kroner. Det begynner å bli endel penger, men samtidig: Du får mye firehjulstrekker for pengene med denne! 565 liters bagasjerom er større enn hos veldig mange konkurrenter. Og det er et viktig kort å ha på hånden. Mange av de minste SUV-ene i denne klassen har rett og slett for lite bagasjerom for å kunne duge som familiebil. Det problemet har du ikke i Sportage.

 

Konklusjon:

Historien om Kia Sportage er litt som eventyret om den stygge andungen. Nå har den blitt en svane. Dette er absolutt en bil som er verdt å vurdere. Sportagens beste våpen mot konkurrentene er kombinasjon plass, utstyr og pris - i tillegg har den en unik garanti.

Sportage er velutstyrt, romslig og ujålete. Den byr mye mer kvalitetsfølelse enn forrige generasjon, den er prisgunstig og ikke minst har den Norges beste nybil-garanti. Hele syv år! Jeg føler at prisøkningen i forhold til utgaven med tohjulstrekk er verdt pengene – bilen oppleves som mer harmonisk, samtidig som du garantert kommer fram.

Med forhjulstrekk er dette en helt grei bil. I denne utgaven - med firehjulstrekk - faller brikkene liksom på plass: Ja - nå får jeg lyst på den!

Og jeg er ikke i tvil – skulle jeg kjøpt Sportage, hadde jeg valgt firehjulstrekk, Exclusive-utgave og med manuelt gir. En oransje!

Sjekk også: Dette er Kias nyskapende familiebil

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå