TV 2 Play
Min konto
Finn biler og biltester

2014 Volvo V40 Cross Country D2 Summum aut Combi-Coupè Diesel

Test: Volvo V40 CC: – Dette er en lekebil!

Tiden da Volvo bare var fornuftig er definitivt forbi.

For et drøyt år siden lanserte Volvo sin V40. En bil som ikke var snauere enn at den skulle erstatte hele tre Volvo-modeller. Den lille C30, V40 sedan og ikke minst V50, den kompakte Volvo stasjonsvogna som var så populær.

Nye V40 klarte dette med bravour! Den ble en suksess – selv om den på mange måter ga litt slipp på noe det mange av oss oppfatter som tradisjonelle Volvo-verdier. For eksempel måtte plass vike for design.

Ingen av de nevnte forgjengerne kom i noen tøff "Cross-utgave". Det har nye V40 gjort – og det er den vi er på tur med nå.

Da heter bilen V40 CC, hvor de to C-ene står for Cross Country.

Les vår stortest av Volvo V40 her:

 

Hva har vi her?

Bilen har fått større hjul og offroaddetaljer i plast, som gir et litt barskere og høyere inntrykk enn den vanlige V40-en.

Fjæringen er hevet halvannen centimeter, mens bakkeklaringen har økt med skarve syv millimeter – det er absolutt ikke noen seriøs offroader vi snakker om her.

Høyden på sittestillingen derimot, har økt med fire centimeter. Det gjør at man setter seg inn i bilen og ikke ned i den.

CC-pakken koster ca. 15.000 kroner ekstra i forhold en standard V40. Den leveres med samme motoralternativer som den vanlige også. Fra D2-diesel på 115 hk og oppover – nesten så langt du vil ...

Det er forresten nettopp D2-motoren på 115 hk vi har i testbilen, i kombinasjon med automatgir.

Du kan også få den med firehjulstrekk, men da med store motorer og dermed avsindig høye priser.

CC-en koster fra 292 000 kroner med minste motor og forhjulstrekk. Den leveres i flere forskjellig utstyrsnivåer og det finnes også et stort utvalg med tilleggspakker.

Testbilen har "alt" og koster stive 467.000 kroner med minste motor.

V40 T5 R-Design: Volvo-verstingen får skryt

 
Hvordan er den å kjøre?

Volvo V40 CC kjører nesten like bra som sin litt lavere stamfar – som på sin side er en svært velkjørende bil. Godt over mot det litt sporty med sin faste fjæring og presise styring.

I CC-utgaven forsvinner litt av det sporty, uten at det gis noe mer på komforten. Man har rett og slett tapt litt av kjøredynamikken underveies.

Men for all del – det er liten grunn til å klage, når man sitter i Volvos usedvanlige gode seter, bak det tykke, myke og skinntrukne rattet – og med testbilens rause utstyrsnivå, så blir ferden en fryd.

Den lille dieselen under panseret leverer varene som den skal og det samme gjør Volvos 6-tinns Power Shift automatkasse.

Volvo 850 T-5R: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

 

Hvordan er plassen?

Det er liten tvil om at det er forsetene har vært i fokus under utviklingen av bilen – sammen med designet. Her er plassen både god og raus alle veier og kan på plass her lett forledes til å tro at bilen er større enn hva den egentlig er.

Man kommer imidlertid fort på den fysiske størrelsen igjen når man åpner enten bakdørene eller bakluka.

Plassen i baksetet fungerer utmerket til barn og ikke altfor store voksne. Rager man over 180 cm på strømpelesten, blir fort både takhøyde og beinplass en liten utfordring.

Bagasjerommet rommer 335 liter – ikke spesielt mye – men mer enn nok for to på weekendtur med innlagt shopping. Men det er for eksempel nesten 50 liter mindre enn konkurrenten og klasselederen VW Golf. 

Brukt Volvo V70: Stor og billig stasjonsvogn: 

 

Finest utenpå eller inni?

Mange liker det litt høyere og barskere preget V40 CC har. Det gjør bilen både litt annerledes og tøffere. Vi snakker liksom-skliplater foran og bak, svart plast – framfor lakkert helt ned – på kanaler og fangertrekk, litt større hjul og annerledes LED-lamper i frontfangeren er de største forandringene.

Innvendig er den helt lik sin stamfar, med ett eneste unntak. Fargen på midtkonsollen. I CC er den brun i stedet for aluminiumsfarget.

Ellers har den som de fleste andre Volvo-modeller et interiør som er både pent, moderne og med høy materialkvalitet og god finish. Det er rett og slett et godt sted å være.

Med tanke på at de utvendige endringene har svært lite for seg rent praktisk – og mest av alt er staffasje – så blir det seier til "innvendig" her.

Undertegnede synes også at en alminnelig V40 er penere, og mer elegant. Man går som kjent ikke med dress og fjellstøvler ...

Snart kommer Volvo med helt nye motorer, les mer her: 

 

Går den bra?

1,6-liter diesel og 115 hestekrefter høres ikke så veldig mye ut. Men med et moment på 270 NM, klarer den brasene nesten overraskende bra. Volvo 6-trinns automatkasse fungerer også veldig bra til denne motoren.

Noen racerbil er det riktignok ikke, men den takler både by og effektiv motorveikjøring helt fint.

0–100 km/t gjøres unna på 12,1 sekunder, mens toppfarten klikkes til 190 km/t.

På plussiden kan det også noteres at ferden foregår så og si lydløst. Det er lite av både vindstøy og dekkstøy - og motoren høres knapt.

Forbruket er behagelig lavt. Vi snakker 0,41 l/mil ved blandet kjøring.

Volvo P1900, den ukjente Volvoen: 
 
... og hva er konklusjonen?

Volvo V40 er en knallfin bil i utgangspunktet. Med mindre at du synes CC-en er mye tøffere enn den alminnelige – og dermed er villig til å gi litt slipp på det sporty på grunn av utseendet, ser jeg liten grunn til å betale mer for denne.

Det måtte i så fall være for de som har behov for den ekstra sittehøyden.

Motor og girkassen er definitivt det mest fornuftige valget her. Ikke nødvendigvis det morsomste, men passer bilen svært bra. Mye takket være girkassa.

Det holder også prisen nede, i utgangspunktet. Fra 292.200 kroner sier Volvos prisliste. Men det baller altså fort på seg. Testbilen er perfekt utstyrt for de av oss som liker det lille ekstra. 467.000,- står det på prislappen da.

Til den prisen får du – om du legger på 30.000 kroner til – den større Volvo V60, med 163 hk diesel og firehjulstrekk ...

V40 CC blir dermed et annerledes og morsomt – og forhåpentligvis et helt bevisst - valg, men kan neppe sies å være direkte fornuftig. Men hvem har sagt at alle må være fornuftige hele tiden? Det må også være lov å leke. Dette er en lekebil. 

Vil du leke enda mer? Prøv V40 CC T6 AWD

 

Bil: Volvo Modell: V40 CC D2 Motor: 1,6 liter diesel Effekt: 115 hk / 270 Nm. Forbtuk: 0,41 l/mil ved blandet kjøring 0–100 km/t: 12,1 sekund Toppfart: 190 km/t. Vekt: 1538 kg. Bagasjerom: 324 liter Pris fra: 292 000,- Pris testbil: 467 000,-

 

Les også: Denne bilen har gått lengst av alle i hele verden

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå