Finn biler og biltester

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS føyer seg inn i rekken av legendariske RS-modeller fra Ford. Den ble lansert i oktober 2002, og kom i salg tidlig 2003. Bilen ble laget som en utseendemessig kopi av datidens Ford Focus WRC rallybil. Til skuffelse - og overraskelse – for mange hadde den ikke firehjulstrekk, men forhjulstrekk. Skuffelsen ble imidlertid snudd til iver etter prøvekjøring, og det viste seg raskt at dette er en av de beste forhjulstrekkerne når vi snakker om ytelser og kjøreegenskaper. Og definitivt den råeste, i ordets rette forstand.
Bilen er utstyrt med heftige racingdeler: Bremser fra Brembo, dempere fra Sachs Racing, felger fra O.Z. Racing, seter fra Sparco, etc.
Ford Focus RS ble laget i 4501 eksemplarer, der alle er nummerert. 3000 av disse gikk til det engelske markedet. Du fikk den kun i én farge, Ford har jo tradisjoner for dette (les: T-Ford, og Ford Sierra Cosworth RS 500), Imperial Blue. Du fikk heller ikke velge noen form for ekstrautstyr.
I originalutgave (en mengde av disse har blitt trimmet) yter den 215 hester, minst! Det er rapportert biler med over 230 hester i standardutførelse.
Focus RS kjøpes på grunn av kjøreegenskapene. På tørr asfalt er det få som holder følge. Bilen er også effektiv, til tohjulstrekker å være, på glattere underlag. På grunn av differensialbremsen fra motorsportleverandøren Quafie. Ford Focus RS er en rå bil, en rå RS.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Alle Ford Focus RS er nummererte, men fra nr. 2500 og utover er ikke dette nødvendigvis i rekkefølge. Bilen fikk noen oppdateringer under produksjonen, og disse bilene er kjent som Phase 2, eller fase to. Da ble det sydd en ekstra søm i underkant av forsetene, for å forhindre at setetrekkene drar seg. Det ble montert en rosa dings på gasswiren, for å forhindre vibrasjon. Men viktigst av alt, ble bilens motorstyring mappet om. Den første mappingen heter AE, den andre AF. Da gikk drivstofforbruket ned, bilen ble mer kjørbar, og den ble lettere å starte. Kjøper du en fase én-bil, må du spørre om disse oppgraderingene er gjort.
Andre ting du skal sjekke på en bil som denne, er selvfølgelig serviceheftet. Prøv også å danne deg et bilde av hvordan bilen har blitt brukt. Både motoren (den er merket med Duratec, men det er egentlig en eldre Zetec E), og Garret GT 2560-turboen er meget holdbare. Men dette kan selvfølgelig forandre seg hvis den blir trimmet.
Det kan lekke kjølevann rundt termostathuset. De første bilene kan også ha for lite kobberfett i drivakselinnfestingene, som kan føre til klunkelyder når du tar i gang.
Zetec-motorer er sensible for olje, så her er det bedre om det er byttet en gang for mye, enn en for lite.
Girkassen er den samme MTX-75 5 som vi finner i resten av Focusene fra dette årstallet. Her er den oppdatert med sterkere innmat, andre utvekslinger, og en differensialbrems fra Quaife. Den kan være vanskelig å få i førstegir eller revers, men det skyldes oftest for mye olje eller en feiljustering. Kløtsjen kommer fra AP-racing, og har en holdbarhet på i hvert fall 70 000 kilometer (kan reduseres betydelig med aktiv kjøring.)
Ellers må du se opp for kantkjørte felger, da disse ikke er helt gratis å erstatte.
Bremsene er skikkelig racing, fra Brembo. Her bør du sjekke skivene og klossene. Å bytte klosser (mange velger Ferodo DS2500) koster ikke skjorta, men skivene er ikke gratis.
Ellers kan CD-veksleren tappe batteriet, hvis det er feil ved denne. Sjekk også at de originale gulvmattene med RS-logo følger med. De er morsomme å ha, og en framtidig samlebil bør være så komplett som mulig.
Fase 2-biler identifiseres ved at det står «Engine Start» rundt startknappen, og at dimmebryteren er fjernet fra klokka.

Hva skal du betale

Prisene varierer, men fra rundt 250 000 kroner bør du få et fint eksemplar.

+ Pluss

Duger også til «vanlig» bruk
Fantastisk kjøremaskin

- Minus

Ingen billig bil å eie
Mange er litt for mye «modifisert»

Beste kjøp

En helt original bil, som ikke er trimmet eller stylet.

Styr unna

En trimmet og/eller stylet utgave. Det er kanskje fristende å gå for litt ekstra hestekrefter, men ikke gjør det. De kan koste dyrt.

Kjøpt ny av

Folk som ser alle rallyprogrammene på Eurosport og som har kjørehansker i italiensk skinn.

Historikk

2002 Ford Focus vises til en forventningsfull verdenspresse.
2003 Bilen kommer i salg, og Ford selger alle de 4501 produserte eksemplarene.

Sjekk også

Audi TT (1999-2006)

Under skallet er den langt på vei en Golf – men innpakningen er mye mer sexy. TT har gjort coupe-drømmen tilgjengelig for mange. Kom først som 2+2 (med bitte..

Volkswagen Golf (2003-2008)

Golf V ble på mange måter et lite hvileskjær for VW. Interiørmessig tok bilen faktisk et skritt bakover og føles mindre påkostet enn forgjengeren. Sannsynlig..

Subaru Impreza (2001-2007)

Åtte år er veldig lenge for en bilmodell, og Impreza føltes gammel de siste årene. Subaru hadde i det minste god tid på oppfølgeren, og i 2001 lanserte de en..

Siste nytt om Ford