Finn biler og biltester

Subaru Impreza

Subaru Impreza

Åtte år er veldig lenge for en bilmodell, og Impreza føltes gammel de siste årene. Subaru hadde i det minste god tid på oppfølgeren, og i 2001 lanserte de en helt ny modell.
Stikkordene er større, bedre, stivere, sikrere, mer eksklusiv og morsommere å kjøre. Det er nok riktig å si at Impreza ble mer voksen, men samtidig forsvant også litt av den primitive sjarmen til første generasjon.
Men så var det designet... Subaru hadde som målsetning at bilen skulle skille seg ut, og det gjorde den virkelig. Særlig fronten var alt annet enn heldig, og de mange negative reaksjonene gjorde at Subaru måtte planlegge første facelift i rasende fart.
Ellers ble rallyfaktoren brukt for alt det den var verdt. Du kjøpte liksom en del av Petter Solberg når du kjøpte Impreza – og mange kjøpere falt nok for det. Dessuten var det brukbart mange som dro til og kjøpte WRX – de mest entusiastiske kjøpte STI-utgaven komplett med den karakteristiske blåfargen og gullfelger. En fantastisk bil å kjøre, men du må ikke påregne den helt store langturskomforten – for å si det mildt...
Derfra og ned til stasjonsvogn med 1,6-liter er det langt. Da er Impreza en svært ordinær, liten japansk stasjonsvogn. Den skrånende bakluka stjeler litt bagasjeplass, men det duger til en liten families bruk. Interiøret er langt på vei hentet over fra Forester og vinner ingen priser for verken design eller eleganse.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Andre generasjon Impreza er minst like gode, om ikke enda bedre, enn første generasjon. Det er svært få feil og mangler, og driftssikkerheten er noe av det beste som finnes. Ingen kjente feil og mangler annet enn at det kan være noe kast i bremseskiver. Men WRX-utgaver er gjerne knallhardt kjørt, da må mye gå galt.

Hva skal du betale

På biler med lavt utstyrsnivå og lav motoreffekt ligger prisene fra ca 80 000 kr, men da er til gjengjeld kilometerstanden høy! Kan du klaske 150 000 kr i bordet, får du en fin stasjonsvogn med 1,6-liters motor fra 2004/2005. «Petter Solberg-bilen» Impreza WRX har en startpris på ca 200 000 kr. For trimmede og påkostede utgaver av 2007 WRX ligger prisen på drøye 600 000 kr.

+ Pluss

Stasjonsvogn med firehjulstrekk = smart
«Det jo nesten bilen til Petter Solberg!»

- Minus

Billigbil-følelse
Ikke akkurat noen designvinner

Beste kjøp

2005-modell stasjonsvogn med 2,0-liter med 125 hk. Men det morsomste er uten tvil WRX STI!

Styr unna

2001/2002-modellene har et mildt sagt særegent utseende. Bilene er naturligvis ikke dårlige av den grunn, men likevel… Fra 2003 er derimot alt så meget penere!

Sjekk også

Mitsubishi Lancer (2003-2007)

Lancer er en gammel sliter som har vært med oss siden 70-tallet. I kjent stil har den vokst seg litt større for hver generasjon, og denne er såpass stor at d..

Mazda 3 (2003-2009)

Dette er arvtageren til generasjon etter generasjon med Mazda 323. 3 hadde litt å følge opp etter suksessen til storebror 6, og har slitt med å innfri. Det s..

Ford Focus (1998-2004)

Generasjon etter generasjon med Escort ble erstattet av Focus i 1998. Og det var grunn til å endre navnet: Dette var nemlig en skikkelig revolusjon i forhold..

Siste nytt om Subaru