Hyundai gikk bort fra de runde linjene på forgjengeren og strammet opp designet på andre generasjon Santa Fe. Samtidig vokste den nesten 20 centimeter i lengden, noe som ga plass til to ekstra seter bakerst. Det løftet den på mange måter et hakk opp i klasse, det er ikke mange konkurrenter som kan tilby sjuesters SUV i denne prisklassen. Adkomsten er litt kronglete og plassen er langt fra god helt der bakerst. Likevel: Mange vet å sette pris på muligheten til å ha med seg seks passasjerer.
Santa Fe var også interiørmessig et skritt opp for Hyundai. Det er ikke vanskelig å se at det amerikanske markedet er viktig for koreanerne. Plast-treverket er ikke akkurat elegant (eller eksklusivt), men ellers er materialkvaliteten bra.
Dieselmotoren på 2,2 liter og 155 hk kler bilen fint. Den er ikke akkurat superhurtig, men 343 Nm er med på å gi bra kraftoverskudd.
Pent og tidløst design
Sjuseter - eller fem seter og stort bagasjerom
Føles billigere enn de beste konkurrentene
En del interiørdetaljer faller gjennom
Sjuseter med skinninteriør og automatgir.
Taxi-kjørte biler, hvis prisen ikke er veldig lav…
De som oppdaget at dette var et lite røverkjøp i forhold til de andre sjuseters SUV-ene på markedet .