Finn biler og biltester

Mercedes-Benz M-klasse

Mercedes-Benz M-klasse

Etter alle problemene og frustrasjonene med ML, hadde Mercedes gjort hjemmeleksa skikkelig til generasjon to. Fabrikken i USA ble rustet opp for over tre milliarder kroner og det var knallhardt fokus på kvalitetskontroll.
Bilen gjorde et skikkelig hopp oppover på alle områder. Større, mer luksuriøs, mye strammere og mer presise kjøreegenskaper, gjennomført kvalitetsfølelse og ikke minst: Et design som gjør at ML nå ser veldig gammelmodig ut.
Introduksjonen av den digre GL-klassen (en mellomting mellom SUV og flerbruksbil) gjorde at M-klassen ikke vokste seg opp til sjuseter. På det området har den derfor et lite drawback i forhold til konkurrenter som Audi Q7, BMW X5 og Volvo XC90.
Til gjengjeld gjør dette at M-klassen er en relativt kompakt bil. 4,78 m. lang er den lettere å ha med å gjøre i bytrafikk og parkeringshus enn mange av de enda større konkurrentene. Plassforholdene er gode. Tre voksne sitter greit i baksetet, to har det meget bra. I bagasjerommet kan du stappe inn 551 liter med baksetet i bruk. Så kan du felle ned 30/70 – og få helt flatt gulv hvis du ønsker det.
Interiøret er helt på høyde med de beste konkurrentene. Det føles solid og er gjennomført eksklusivt. M-klassen er også svært stillegående. Luftfjæring er ekstrautstyr og anbefales virkelig. Da kan du velge mellom to ulike hardhetsgrader og bilens karakteristikk blir både fastere og mer presis.
På bruktmarkedet er det stor overvekt av dieselbiler. 280 CDi og 320 CDI har i utgangspunktet samme motor, en 3-liter. I 280 yter den 190 hk – i 320 har den 224 hk. I praksis er ikke forskjellene veldig store. Men skal du kjøre mye med fullastet bil, gir 320 CDI litt mer overskudd.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Første ML slet med til dels store problemer, men her har Mercedes ryddet skikkelig opp. Sjekk likevel etter slakk i bærekuler og endeledd. Sjekk også etter dekkslitasje på alle fire hjul og bremsene på alle fire hjul. En god del biler har kommet til landet som bruktimport. Hvis du vurderer en av disse, må du være oppmerksom på at fem års reklamasjonsfristen ikke gjelder. Det er kun fabrikkgarantien i det landet den ble solgt i som ny som teller. Det er ikke alle land som har tre års garanti, slik vi har i Norge.

Hva skal du betale

Du kan få ML for under 500 000 kr, men da har den gått langt (taxi?). En 2007-modell 280 CDI (diesel) med 190 hk og lav kilometerstand kan du få for under 600 000 kr. ML 63 AMG med 510 hk koster fra ca 1 mill.

+ Pluss

Gjennomført luksus-SUV
Kraftig forbedring fra første generasjon

- Minus

Luftfjæring burde vært standard
Ikke mulighet for sju seter

Beste kjøp

Velutstyrt er et utrolig viktig stikkord her. Vi mener en ML 280 CDI er det mest fornuftige valget.

Styr unna

Dårlig utstyrte biler uten skinninteriør, klimaanlegg og automatgir. Du får aldri solgt dem igjen.

Kjøpt ny av

De har direktørlønn, stor hytte på fjellet - og SKAL ha Mercedes!

Sjekk også

BMW X5 (2007-2007)

Første generasjon X5 hang med godt også mot slutten, men da denne kom føltes den plutselig gammel. BMW ga nemlig X5 et skikkelig løft på de aller fleste områ..

Jeep Grand Cherokee (2009-2009)

I 1996 ble det solgt 716 Grand Cherokee i Norge, mot bare ni i 2008. Avgiftsgunstig varebil er for lengst forbudt, og spesielt store, tunge SUV-er med diger ..

Lexus RX (2005-2009)

Designet ble i grove trekk videreført (som det så pent heter) da RX kom i andre generasjon. Noe av teknikken ble også med videre, men bortsett fra det er det..

Siste nytt om Mercedes-Benz