Nissan har rike offroad-tradisjoner med blant annet Patrol. Med X-Trail klarte de også å slå seg inn i massemarkedet. Det firkantete og trauste utseendet vinner ingen designpriser, men er funksjonelt og gir mye innvendig plass. X-Trail er også et lite hakk større enn de fleste konkurrentene.
Svært populær i starten med 2,2-liters dieselmotor. Med 114 hk er ikke dette akkurat noe råskinn, men bilen innbyr heller ikke til den mest aktive kjørestilen. Innvendig er det mye billigplast og en dashbordløsning som ikke er etter alles smak. Instrumentene er midtstilt og brukervennligheten ikke i toppklasse.
Salget var veldig bra i starten, men på bruktmarkedet er X-Trail en mindre attraktiv bil enn for eksempel Toyota RAV4 og Honda CR-V. Der disse to som regel går unna som varmt hvetebrød, blir X-Trail gjerne stående litt lenger.
Gunstige priser
God plass, fullverdig familiebil
Høy plastfaktor innvendig
Daffe motorer
En velutstyrt 2005/2006-modell med dieselmotor.
Kjipt utstyrte biler med bensinmotor av første årsmodell.
Folk med sans for firkantete linjer, gjerne eks-eiere av Volvo 240 og 940.