To år inn på 90-tallet var det farvel til en Opel-legende, da Kadett ble avløst av Astra. Hovedkonkurrentene var selvfølgelig VW Golf og Ford Escort. Astra hevdet seg godt mot disse to, og gikk også utenpå de fleste japanske konkurrentene på denne tiden.
Mekanisk sett en veldig enkel bil. Kjøreegenskapene var også greie, med unntak av GSI som er en kjøreglad og morsom sak. Mye billig plast i interiøret, men dashbordet ser slett ikke verst ut. Også her var Opel blant de beste i dette segmentet – og mye mer på høyden enn det de var senere utover 90-tallet.
Stasjonsvogna fant mange firmabilkjøpere her hjemme. Den kunne skilte med svært god bagasjeplass. Samtidig var prisene hyggelige og Opel var flinke til å sette sammen motor/utstyrskombinasjoner som solgt godt.
Mye å velge mellom på motorfronten
Praktisk stasjonsvogn
Mye tull og småfeil
De billigste utgavene føles svært spartanske
Å finne en rustfri og godt vedlikeholdt bil er viktigere enn utstyrsnivå og motorstørrelse. Skulle det dukke opp en fin CDX stasjonsvogn, er det et godt valg.
Dårlig vedlikeholdte 3- og 4-dørsbiler med rust.