Opel Astra To år inn på 90-tallet var det farvel til en Opel-legende, da Kadett ble avløst av Astra. Hovedkonkurrentene var selvfølgelig VW Golf og Ford Escort. Astra hevdet seg godt mot disse to, og gikk også utenpå de fleste japanske konkurrentene på denne tiden. Mekanisk sett en veldig enkel bil. Kjøreegenskapene var også greie, med unntak av GSI som er en kjøreglad og morsom sak. Mye billig plast i interiøret, men dashbordet ser slett ikke verst ut. Også her var Opel blant de beste i dette segmentet – og mye mer på høyden enn det de var senere utover 90-tallet. Stasjonsvogna fant mange firmabilkjøpere her hjemme. Den kunne skilte med svært god bagasjeplass. Samtidig var prisene hyggelige og Opel var flinke til å sette sammen motor/utstyrskombinasjoner som solgt godt. Vanlige feil og problemer Opel slet med ujevn kvalitet på denne bilen helt fra den var ny. Det har vel neppe blitt bedre nå i løpet av de 17 årene som har gått siden den ble introdusert. Alt kan skje – når som helst. Det positive er at den er lett å mekke på, tilgangen er god på både nye og brukte deler, og deleprisene er lave. Rust er en av tingene du bør være oppmerksom på. Se nøye på bakluke (stasjonsvogn) og rundt hjulbuene, særlig bak. Nedkant av dører bør også sjekkes. Fersk og frisk registerreim er viktig på alle Opel-modeller, og Astra er intet unntak. Motorene kan bruke en del olje, vannpumpe bør sjekkes og topp-pakningene kan også ryke både på bensin og dieselmotorene. En vanlig feil er at folien på speedometeret krakelerer/flasser slik at nåla ikke får beveget seg. Dette gir mangel på EU-kontroll. Slitedeler som ledd, kuler og foringer i understell samt bremser, er obligatorisk å sjekke på så gamle biler. + Pluss Mye å velge mellom på motorfrontenPraktisk stasjonsvogn - Minus Mye tull og småfeilDe billigste utgavene føles svært spartanske Beste kjøp Å finne en rustfri og godt vedlikeholdt bil er viktigere enn utstyrsnivå og motorstørrelse. Skulle det dukke opp en fin CDX stasjonsvogn, er det et godt valg. Styr unna Dårlig vedlikeholdte 3- og 4-dørsbiler med rust.
+ Pluss Mye å velge mellom på motorfrontenPraktisk stasjonsvogn - Minus Mye tull og småfeilDe billigste utgavene føles svært spartanske Beste kjøp Å finne en rustfri og godt vedlikeholdt bil er viktigere enn utstyrsnivå og motorstørrelse. Skulle det dukke opp en fin CDX stasjonsvogn, er det et godt valg. Styr unna Dårlig vedlikeholdte 3- og 4-dørsbiler med rust.
Fakta - Opel Astra (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
Ford Fiesta (1995-2002) Denne bilen regnes som fjerde og femte generasjon Fiesta (faceliften kom i -99), men under skallet er det mye som er adskillig eldre enn fra 1995. På denne t..
Volkswagen Golf (1992-1997) Tredje generasjon Golf vokste seg litt over fire menter lang. Designet var umiskjennelig Golf, men når du ser generasjon tre ved siden av den første Golfen, ..
Toyota Corolla (1993-1997) Dette er sjuende generasjon Corolla og en liten klassiker på bruktmarkedet; skal du ha rimelig og problemfri småbil fra midten av 90-tallet, har du kommet ti..