Astra strakk seg hele ti cm i akselavstand og la på seg seks cm i lengde til andre generasjon. Designet ble også strammere og litt røffere. Bagasjerommet ble betraktelig større og stasjonsvogna er fortsatt en av klassens plassmestere.
Men Opel fikk et stort problem rett i fleisen: Golf IV. VW hadde gjennomført en liten revolusjon og flyttet Golf mange hakk oppover i status og kvalitetsfølelse (om enn ikke nødvendigvis i reell kvalitet). Astra ble temmelig brutalt parkert, og måtte slite resten av levetiden.
Mange utgaver å velge mellom. Tredørs og femdørs kombi, sedan, stasjonsvogn og kabriolet. Ingen av dem kan beskyldes for å appellere til bilentusiastene, og statusen i bruktmarkedet er deretter. Astra er først og fremst en bil for de som bare skal ha et framkomstmiddel.
Støysvak og relativt komfortabel
En av klassens største stasjonsvogner
De minste motorene, 1,2-liter på 65 hk er særdeles snau.
Gammel, helt fra starten
Opel Astra stasjonsvogn 1,8-liter bensin i Elegance-utgave.
3- og 4-dørsbilene ser rett og slett ikke bra ut. Disse med minste motor på 1,2 liter, er ikke noe kjempesmart kjøp.