Finn biler og biltester

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf

Fjerde generasjon Golf markerer et vannskille i denne modellens historie. Her tok VW et stort skritt i upmarket-retning, og lanserte en bil som både så ut og føltes som en klasse over konkurrentene.
Fra de nesten juvelaktige frontlyktene, via ørsmå og millimeterpresise panelskjøter til et interiør som var milevidt over de andre i klassen: Her skulle VW nærme seg BMW, Mercedes (og Audi) – og legge Ford, Opel og alle de andre bak seg. Ironisk nok oppleves interiøret i Golf som mer eksklusivt enn i konsernbror Audi A3 fra denne tiden. Ingen skulle beskylde VW for å gjøre jobben halvveis.
Dessverre var ikke den tekniske kvaliteten like bra. Golf slet med en del store problemer, særlig i starten. Og kjøreegenskapene fikk kritikk. På dette området hadde Ford Focus flyttet grenser, og Golf føltes temmelig ordinær og livløs i forhold.
Modellutvalget? Fortsatt tre- og femdørs. Jetta skiftet navn til Bora og fikk mer særpreg enn de tidligere sedanversjonene. Kabrioleten fortsatte fra Golf III. Stasjonsvogna ble helt ny. Som vanlig et utall motorvarianter. 1,8-liters turbo var manges favoritt, i tillegg til fine dieselmotorer.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Bilene hadde til å begynne med masse trøbbel med låsekasser (fikk ikke lukket døra) og ledd i forstillingen. Dette er stort sett ryddet av veien nå. Ved mye småkjøring på vinterstid, er det viktig å skifte olje ofte, hvis ikke dannes det kondens som lett kan fryse i veivhusventilasjonen, som igjen fører til plutselig oljetap. Og det er noe dritt. Bensinmotoren på 1,4-liter med 75 hk har på noen biler hatt skjørtebank (en hul bankelyd fra motoren, særlig rett etter kaldstart), og det er grunn til å sjekke dette ekstra nøye. Hjullagre bak er som ofte på VW-produkter en gjenganger – og også på denne modellen.

+ Pluss

Rent og tidløst design
Eksklusivt interiør som fortsatt føles moderne.

- Minus

Bakseteplassen i minste laget for voksne
Kvalitetsproblemer, særlig i starten

Beste kjøp

En pen og godt utstyrt 5-dørs med 1,6-liters bensinmotor. Noen stusser nok på at vi ikke velger diesel, men den koster fort 15 000–17 000 kr ekstra.

Styr unna

3-dørs av de første årsmodellene, med 1,4-liters motor på 75 hk. Den er ikke særlig spennende.

Historikk

1997 Lanseres i september som kombi i fire utstyrsvarianter: First, Trend, Comfort og Highline. Kommer med fire bensinmotorer: 1,4 med 75 hk, 1,6 med 100 hk, 1,8 med 125 hk og 2,3 V5 med 150 hk. Den har også 1,9-liters TDI-motorer på 90 og 110 hk. I tillegg kommer en GTI med 1,8-liters turbomotor med 150 hk. Denne har en del utstyr i tillegg til Highline, blant annet soltak. I starten kom sportssetene fra Recaro. Standard for alle utgaver er fire kollisjonsputer.
1998 Firehjulstrekk blir tilgjenglig.
1999 Kommer som stasjonsvogn og sedanutgaven Bora. Forhjulstrekk fås ikke lenger med 1,8-liters bensinmotor. Blir erstattet av 2-liters bensin med 115 hk. 1,9-liters TDI-motoren fås også med 115 hk, mens versjonen med 110 hk utgår.
2000 1,8-liters bensinmotor utgår med firehjulstrekk og blir erstattet av 2,0-literen. Siste året med 2,3-liter V5 bensin.
2001 Tiptronic blir tilgjenglig med forhjulstrekk og 1,9-liters TDI. Golf Colour Concept er en spesialmodell med skinninteriør og sportsseter. 1,9-liters TDI fås med 90 til 150 hk. I stasjonsvognutgaven utgår Trendline og blir erstattet av Family. Golf Generation er ny utstyrsvariant.
2002 1,8-liters turbomotoren fra GTI fås i stasjonsvogn med Highline. Nye navn på utstyrsvariantene: Special, Edition og Exclusive. I tillegg får du Sport med kombiutgaven. GTI får 180 hk.
2003 I januar kommer R32 med 241 hk. Utstyrsvarianten Special utgår. I november blir Golf V lansert som 2004-modell.

Sjekk også

Audi A3 (1996-2003)

Under skallet er det veldig mye fjerde generasjon VW Golf - men det brydde ikke de fleste kjøperne seg så mye om. Audi A3 ble en kjempesuksess fra første stu..

Ford Focus (1998-2004)

Generasjon etter generasjon med Escort ble erstattet av Focus i 1998. Og det var grunn til å endre navnet: Dette var nemlig en skikkelig revolusjon i forhold..

Honda Civic (2001-2006)

Sjuende generasjon Civic ble ingen slager på nybilmarkedet, og er også en litt glemt bruktbil. Det skyldes først og fremst lav må-ha-faktor. Her var Honda in..

Siste nytt om Volkswagen