Fjerde generasjon Golf markerer et vannskille i denne modellens historie. Her tok VW et stort skritt i upmarket-retning, og lanserte en bil som både så ut og føltes som en klasse over konkurrentene.
Fra de nesten juvelaktige frontlyktene, via ørsmå og millimeterpresise panelskjøter til et interiør som var milevidt over de andre i klassen: Her skulle VW nærme seg BMW, Mercedes (og Audi) – og legge Ford, Opel og alle de andre bak seg. Ironisk nok oppleves interiøret i Golf som mer eksklusivt enn i konsernbror Audi A3 fra denne tiden. Ingen skulle beskylde VW for å gjøre jobben halvveis.
Dessverre var ikke den tekniske kvaliteten like bra. Golf slet med en del store problemer, særlig i starten. Og kjøreegenskapene fikk kritikk. På dette området hadde Ford Focus flyttet grenser, og Golf føltes temmelig ordinær og livløs i forhold.
Modellutvalget? Fortsatt tre- og femdørs. Jetta skiftet navn til Bora og fikk mer særpreg enn de tidligere sedanversjonene. Kabrioleten fortsatte fra Golf III. Stasjonsvogna ble helt ny. Som vanlig et utall motorvarianter. 1,8-liters turbo var manges favoritt, i tillegg til fine dieselmotorer.
Rent og tidløst design
Eksklusivt interiør som fortsatt føles moderne.
Bakseteplassen i minste laget for voksne
Kvalitetsproblemer, særlig i starten
En pen og godt utstyrt 5-dørs med 1,6-liters bensinmotor. Noen stusser nok på at vi ikke velger diesel, men den koster fort 15 000–17 000 kr ekstra.
3-dørs av de første årsmodellene, med 1,4-liters motor på 75 hk. Den er ikke særlig spennende.