Forgjengeren flyttet grenser og imponerte med sine fiffige interiørløsninger. Konkurrentene kom imidlertid kjapt etter og de siste årene var første generasjon Zafira godt frakjørt. Men Opel satt vel ikke bare stille og så på at konkurrentene tok de gode ideene deres flere hakk videre?
Svaret er dessverre langt på vei jo. Enten hadde smartingene bak setesystemet til Zafira sluttet i Opel – eller så hadde Opel-ledelsen helt mistet fokus. Splitter nye Zafira kom derfor ut på etterskudd i forhold til de beste konkurrentene. Og sånt er jo aldri lurt...
Da hjalp det liksom ikke så veldig mye at bilen ble både større, mer velkjørende og mer påkostet. Fra å være helt i tet, gikk Zafira til en plass midt i feltet. Men kan du leve med dette, er bilen absolutt ikke noe dumt bruktkjøp. Prisene er gunstige, og det er mye å velge mellom.
Mer påkostet interiør
Større og mer komfortabel enn forgjengeren
Fortsatt litt dystert innvendig
... men hva skjedde med de smarte interiørløsningene?
En velutstyrt og velholdt Zafira med 1,9-liters dieselmotor på 120 hk.
En del ble solgt uten klimaanlegg – det er for de aller fleste et must i en bil som dette.