Femte generasjon Porsche 911 var et solid brudd med en av Porsches varemerker til da: de luftavkjølte motorene. Dette er nemlig første Porsche med vannavkjølt motor. Et i overkant dristig grep for mange av Porsche-puristene, som mente at 911 nå ikke lenger var en ekte Porsche. Mange reagerte også på at 911 fikk samme frontlykter som den rimeligere Boxster-modellen.
Men bortsett fra dette er oppskriften som før: hekkmotor, bakhjulstrekk (eller trekk på alle fire), et design som er tro mot røttene (selv om mye hadde forandret seg på 34 år) og tradisjonsrikt interiør.
Fortsatt er dette en temmelig kompromissløs sportsbil. En 911 skal kjøres – ikke cruises rundt i. Komforten er likevel bedre enn ryktet vil ha det til, i alle fall så lenge du oppholder deg foran i bilen. Baksetet er og blir minimalt – det skorter på plass både til beina og hodet.
De heldige som kunne kjøpe ny 911, valgte mellom coupe og cabriolet. Det finnes en rekke utgaver, alt fra innstegsmodellen 911 Carrera til 911 GT2. Hvis du ikke har mye peiling på Porsche, skal du bruke god tid før du kjøper. Her gjelder det å finne riktig modell, riktig motor, riktig farge – og ikke minst: riktig pris!
Bunnsolid kvalitet
Supersportsbil til (etter hvert) hyggelig pris
Prisen trenger ikke være ille, men det koster å holde en Porsche!
Ingen enkel bil på vinterføre. Skal du bruke den mye på glatta, bør du vurdere firehjulstrekk.