Renault hadde suksess med den store flerbruksbilen Espace og bestemte seg for å sjekke om de kunne klare det samme med en mindre bil. Dermed ble Megane Scenic født. En nisjemodell, trodde Renault, men det skulle snart vise seg at de hadde skutt gullfuglen og i samme slengen startet en helt ny bilklasse.
Småbarnsfamiliene elsket Scenic. Den høyreiste bilen bød på utrolig mye plass. Tre separate bakseter som kan skyves hit og dit, rom i gulvet, klappbord på forseteryggene og et utall smarte løsninger rundt omkring. Plutselig så tradisjonelle stasjonsvogner veldig ordinære ut. Bilen ble en så stor suksess at Renault etter hvert droppet Megane-navnet, og lot Scenic få stå alene som en egen modell.
Kom også med firehjulstrekk, hevet bakkeklaring og diverse plastpaneler. Da het den Scenic RX4. Klarte aldri å markere seg mot de andre SUV-konkurrentene og kan plukkes opp for en hyggelig penge brukt.
Utrolig mye plass
Supersmart interiør
Morsommere å sitte på enn å kjøre
Korte sitteputer og flatt ratt
Velholdt éneiers med dieselmotor, lav kilometerstand og komplett servicehefte.
Biler med liten bensinmotor, lite utstyr og uten servicehefte, samt biler der hunden har spist opp mesteparten av baksetene og doble sett med tvillinger har fått lov til av kravle fritt rundt med iskrem og sjokolade.