Dette er den første Saaben som ble utviklet etter at GM tok over. Bilen er basert på Opel Vectra fra samme tid, noe som ga Saab-ingeniørene adskillige utfordringer. De hadde ikke løst alle da 900 kom på markedet, og de første årgangene var preget av mye feilsøking og brannslukking.
Men i forhold til 900-en den avløste, er dette en liten revolusjon. Saab rendyrket det cockpit-inspirerte førermiljøet. Interiøret føles påkostet og setene er blant de beste på markedet – uansett klasse. Pluss også for rommelig bagasjerom som virkelig blir svært hvis du feller ned baksetet. I baksetet er det derimot litt trangt.
Mest vanlig motorisering er en helt grei 2-liter på 130 hk. Det blir straks mye mer moro med turbo, her kan du velge mellom 2-liter og 2,3-liter. Det finnes også en (sjelden) utgave med 2,5-liters V6.
Saab hadde ikke tro på stasjonsvogn og tapte nok mye salg på det. Men suksessen med første generasjons cabriolet ble fulgt opp med en av de mestselgende cabrioletene noensinne. Her er det mye å velge mellom, og prisene er hyggelige. Saab proklamerte at de hadde gjort over 1100 endringer da bilen skiftet navn fra 900 til 9-3 i 1998.
Elegant og funksjonelt interiør
Praktisk, komfortabel og velkjørende bil
Føltes gammel mot slutten
Mye problemer i startfasen
Legger du 25 000–30 000 kr på bordet, så får du en fin 900. Dette gir mye (men litt gammel) bil for lite penger. Velger du å bruke ca 150 000 kr, får du en knallfin 2002/2003-modell med 2,0-liters bensinmotor og mye utstyr. Det er vårt førstevalg!
Gamle, «rævkjørte» turbobiler med høy kilometerstand. Det er lik trøbbel!