Opp som en løve og ned som en...? Vel, ikke riktig så ille, men sjarmen tapte seg unektelig litt utover i levetiden til den første Smarten.
ForTwo er berømt (og elsket) fordi den kan parkeres på tvers av trange parkeringsluker. Dessuten er den en drøm i smale bygater. Problemet her hjemme er kanskje at vi ikke har så mange byer med trange gater. Dessuten at bil er dyrt. Og skal du klare deg med Smart som eneste bil, må du ha et temmelig begrenset bilbehov.
Den lille bilen byr nemlig på fint lite plass utover de to setene. Interiøret er skuffende lite fleksibelt og på vinterføre er det bakhjulsdrevne bilen en skikkelig utfordring.
Men den har sjarm og den er en real sparebøsse. Derfor: Hvis du klarer deg med en toseters bybil og sjelden skal ha med bagasje, er dette et rimelig alternativ til langt større småbiler. Og etter hvert som nyhetens interesse er borte, har Smart ForTwo hatt et verditap som gjør at du kan finne et pent eksemplar til svært hyggelig pris.
Perfekt hvis du vil vise miljøengasjement
Liten og lett håndterlig
Direkte skummel på vinterføre
Trang og skuffende lite fleksibel
ForTwo Coupe i Passion-utgave med dieselmotor i en frisk og kul fargekombinasjon.
De første årsmodellene med lite utstyr, som har gått langt, hatt mange eiere og mangler servicehistorikk.