Ford Ka Utseendet har blitt beskrevet som noe i nærheten av et lite marsvin, og Ka er absolutt noe av det mest spesielle Ford noen gang har sendt ut på markedet. Dette er en sånn bil du enten elsker eller hater. Er du blant de siste, kan du stoppe og lese nå. Hvis du liker Ka og kan tenke deg å kjøpe den, bør du lese videre. Med sine 362 cm er dette en av de minste bilene på markedet. Fra siden ser den nesten ut som en vanlig bil som er krympet 50 prosent bak dørene. Det betyr ganske riktig bitte lite baksete og tilsvarende bagasjeplass. Men for single (eller til nød par uten barn), duger den. Dette er en typisk bybil. Relativt lettkjørt og enkel å lure inn i trange parkeringsluker. Det spesielle designet fortsetter innvendig med et ganske utradisjonelt dashbord. Utseendet er smak og behag, men materialkvaliteten er og blir stusslig. Plasten er omtrent som på et PC-tastatur, og etter noen år skrangler det godt. Finnes også i en ganske meningsløs Sport-versjon og i cab-utgaven StreetKa. Sistnevnte er en av de billigste kabrioletene du kan kjøpe, men ikke dermed sagt at du bør kjøpe den... Vanlige feil og problemer Som på alle andre Ford-modeller med trommelbrems bak, er hjullagrene en svakhet. Ikke alle bilene har det, men på de som har servostyring, er det ofte lekkasje fra tannstanga. Dette er en relativt dyr reparasjon. Mange biler ”tikker” litt i motoren. Dette tyder på at service ikke har blitt fulgt og at bilen trenger en ventiljustering – noe som ikke er noen stor sak. Noe rust forekommer. Sjekk rundt tanklokk og dørlåser, samt overgangen mellom støtfangere og karosseri og i nedkant av dørene. + Pluss Tidlige eksemplarer får du ekstremt billigTør å skille seg ut - Minus 1,3-literen har røtter tilbake til 60-tallet. Styr unna den!Fryktelig materialkvalitet i interiøret Beste kjøp En fin og velholdt Ka Collection med lav kilometerstand. Så ny som mulig og med ESP og klimaanlegg. Styr unna Biler der rusten har fått tak. Det er nesten som aids; har du først fått det, blir du ikke kvitt det igjen. Mange biler har heller ikke ESP (tilgjengelig fra og med 2000) og klimaanlegg. Disse bilene blir regnet som litt ukurante. Kjøpt ny av De falt for designet - og skrev under kjøpskontrakten før de hadde satt seg inn og sett interiøret.
+ Pluss Tidlige eksemplarer får du ekstremt billigTør å skille seg ut - Minus 1,3-literen har røtter tilbake til 60-tallet. Styr unna den!Fryktelig materialkvalitet i interiøret Beste kjøp En fin og velholdt Ka Collection med lav kilometerstand. Så ny som mulig og med ESP og klimaanlegg. Styr unna Biler der rusten har fått tak. Det er nesten som aids; har du først fått det, blir du ikke kvitt det igjen. Mange biler har heller ikke ESP (tilgjengelig fra og med 2000) og klimaanlegg. Disse bilene blir regnet som litt ukurante. Kjøpt ny av De falt for designet - og skrev under kjøpskontrakten før de hadde satt seg inn og sett interiøret.
Fakta - Ford Ka (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
Volkswagen Polo (1995-2002) Dette er tredje generasjon Polo, og modellen som for alvor gjorde Polo-navnet stort. En kraftig forbedring i forhold til de to første utgavene. Polo vokste s..
Toyota Yaris (1999-2005) En av bilverdenens største revolusjoner fant sted da Toyota erstattet nitriste Starlet med Yaris. En sexy småbil fra Toyota? Jo da, det var mulig! Bilen fikk..
MINI Mini (2001-2007) Sjelden har bilverdenen sett et mer vellykket comeback. Mini-eier BMW ga bilen et retrodesign, men under skallet er den langt fra retro. Her viser BMW hvor d..