Finn biler og biltester

Toyota Hilux

Toyota Hilux

Med denne modellen tok HiLux spranget fra primitiv arbeidsbil til noe bortimot en personbil. Men samtidig ble de klassiske verdiene videreført. Du kan fortsatt fylle opp planet med en anselig mengde last. Og firehjulstrekksystemet gjør at du kommer deg fram nesten overalt.
Her er det mye Land Cruiser-teknikk under skallet. Det merkes særlig ved at kjøreegenskapene nærmer seg SUV-nivå. Du merker selvfølgelig at det er en stiv og ganske grovbygget bil, men traktorfølelsen er nå borte. Interiøret har også tatt nødvendige steg oppover. Fortsatt enkelt og plastpreget, men samtidig solid og egnet til å tåle en trøkk. Det har også skjedd mye med støynivået.
102-hesters dieselen skuffer i forhold til det de beste konkurrentene stiller med, og det gjorde Toyota noe med i 2006. Da kom en ny versjon av 2,5-literen, nå med 117 hk.
Nesten alle HiLuxer av denne generasjonen er registrert som varebiler. Det var imidlertid noen få som bladde opp og kjøpte den som personbil. Dessuten kan du finne en særnorsk avgiftsløsning hvis du leter godt på bruktmarkedet: Kombi-registrert HiLux hvor planet er forlenget 20 cm. Da er det plutselig lov å sette inn baksete i dobbelkabinen (og bilen ser temmelig merkelig ut med det lange planet).

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Solid og praktisk bil med få problemer. Sjekk imidlertid bremser og forstilling før du eventuelt kjøper HiLux. Vær også oppmerksom på at en del biler er brukt- eller «gråimportert» og at på disse gjelder ikke norsk kjøpslov med fem års reklamasjonsrett. Garantivilkårene kan også være noe avvikende i forhold til «norske» biler.

+ Pluss

Tåler fortsatt tøff bruk
En revolusjon i forhold til tidligere HiLuxer

- Minus

Styr unna 102-hesteren
Men ikke forvent deg SUV-komfort

Beste kjøp

En 120 hk HiLux i SR5-utgave (mye utstyr) i double cab.

Styr unna

Biler med tohjulstrekk uten klimaanlegg og med lite utstyr generelt.

Historikk

2005 Toyota lanserer niende generasjon av Toyota HiLux. Nye HiLux har fått flere store forandringer fra sin forgjenger, blant annet ny forstilling med dobbel wishbone (samme som Land Cruiser 90 og 120) Ny 8.2” framdiff og større kupe i X-Cab og dobbeltcab. HiLux leveres som 2-dørs/2-seter singelcab, 2-dørs/2-seter singelcab med langt plan eller dobbelcabiner med fire dører/fem seter samt X-Cab. HiLux leveres med en 2,5 D-4D diesel med 102 hk og 325 Nm. Den levers nå kun med firehjulstrekk og 4-trinns automat eller 5-trinns manuell.
2006 HiLux får en liten oppgradering med blant annet en ny 3,0 D-4D diesel på 163 hk og 343 Nm. Den blir også tilgjengelig med intercooler, som medfører at 2,5 D-4D dieselen får 120 hk og 320 Nm. Skinninteriør blir tilgjengelig som ekstrautstyr.
2007 3,0 D-4D dieselmotoren får en liten oppgradering til 171 hk og 410 Nm.
2008 HiLux får en liten facelift med ny front og lykter samt noen små forandringer i interiør.

Sjekk også

Nissan Navara (2005-2014)

Nissan har solide pickup-tradisjoner og du gjør smart i å ta med Navara i vurderingen før du velger bil i dette segmentet. Dette er tredje generasjon. Det so..

Isuzu D-Max (2007-2011)

Etter å ha vært borte fra det norske markedet i flere år, gjorde Isuzu comeback med pickupen D-Max i 2007. Dette er en typisk medium-pickup. I samme klasse s..

Siste nytt om Toyota