Toyota Land Cruiser Land Cruiser er en av bilverdenens sterkeste merkevarer. Dette er bilen du ser på reportasjer fra FN-aksjoner i de mest ugjestmilde strøk. Holdbarheten, driftssikkerheten og framkommeligheten er legendarisk. Dette er sjette generasjon og den Land Cruiseren som har solgt overlegent mest her hjemme. Takket være varebilavgifter og grønne skilter har den slått spesielt godt an blant håndverkere og andre som trenger robust bil med mye plass. Land Cruiser er bygget på ramme og tåler harde tak. Dette går litt ut over kjøreegenskapene på vei som er en god del mer primitive enn på status-SUV-er som Volvo XC90, Mercedes M-klasse og Lexus RX. Til gjengjeld knuser Land Cruiseren disse ute i terrenget. Avansert firehjulstrekksystem med lavgir og sperrer gjør sitt til at du skal slite med å kjøre deg fast. Interiøret begynner å merke alderen. Det er mer traust enn eksklusivt, selv om mange koster på seg både skinn og navigasjon. Blant alle varebilutgavene, finner du også noen på hvite skilter. Du kan også få Land Cruiser med åtte seter, da en temmelig gammeldags og tungvint løsning med tre seter bakerst som felles opp mot sideveggene når de ikke er i bruk. Vanlige feil og problemer Nesten uten unntak er denne typen Land Cruiser utstyrt med dieselmotor. Noen biler har vært plaget med «dysebank» (en bankelyd ved litt belastning og noe gasspådrag). Dette var noe Toyota tok på sin kappe på biler som er solgt nye i Norge. På noen biler er det / har vært feil med pakningene til dysene. Dette kan i verste fall føre til motorhavari. Tett oljesil på oljepumpa kan også forekomme. Ingen smøring = skjært motor, som er dyrt. Sjekk også bremseskivene, da disse kan være slitt. Luftfjæringen (om bilen har) er nesten det eneste som går i stykker på disse bilene. Det er dyrt å reparere. Biler som er fra 2005 og nyere har 5-trinns automatgir og motor med mer dreiemoment. Anbefales. + Pluss Uslitelig arbeidshestHele veien til Dakar – eller kanskje til Dombås? - Minus 3-liters dieselen sliter litt med den tunge bilenMer offroader enn luksus-SUV Beste kjøp En velholdt og pen Land Cruiser 120 fra etter 2007 (fikk da 10 hk mer) i GX-utgave. Styr unna Noen av de tidligste bilene hadde ikke lakkerte støtfangere. Muligens praktisk, men definitivt ikke vakkert. Er den i tillegg dårlig utstyrt, blir det ukurant.
+ Pluss Uslitelig arbeidshestHele veien til Dakar – eller kanskje til Dombås? - Minus 3-liters dieselen sliter litt med den tunge bilenMer offroader enn luksus-SUV Beste kjøp En velholdt og pen Land Cruiser 120 fra etter 2007 (fikk da 10 hk mer) i GX-utgave. Styr unna Noen av de tidligste bilene hadde ikke lakkerte støtfangere. Muligens praktisk, men definitivt ikke vakkert. Er den i tillegg dårlig utstyrt, blir det ukurant.
Fakta - Toyota Land Cruiser (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
Mitsubishi Pajero (2000-2006) Mitsubishi gikk ganske dramatisk til verks med tredje generasjon Pajero. Nå fikk den langt mer personbillignende kjøreegenskaper. Samtidig ble den litt mindr..
Nissan Pathfinder (2005-2014) Etter suksessen med X-Trail, bestemte Nissan seg for å satse tungt på Pathfinder. Størrelsesmessig svært nært legendariske Patrol, men med mer fokus på veieg..
Jeep Grand Cherokee (2009-2009) I 1996 ble det solgt 716 Grand Cherokee i Norge, mot bare ni i 2008. Avgiftsgunstig varebil er for lengst forbudt, og spesielt store, tunge SUV-er med diger ..