Etter suksessen med X-Trail, bestemte Nissan seg for å satse tungt på Pathfinder. Størrelsesmessig svært nært legendariske Patrol, men med mer fokus på veiegenskaper. Det robuste og kantete designet har plass til inntil sju, med to ekstra seter bakerst.
Bilen er bygget på ramme. Det gir gode egenskaper i terreng og mulighet til å trekke seriøst tunge lass. Men det gjør også at Pathfinder oppleves som ganske primitiv på landeveien. Dette er mer arbeidshest enn luksus-SUV, noe som også gjenspeiler seg i interiøret. Det er robust og solid, men langt fra eksklusivt.
Høy startpris gjorde at Pathfinder langt fra ble noen bestselger. I starten ble det solgt brukbart med biler på grønne skilter, disse er i klart flertall på bruktmarkedet.
Mye plass og inntil sju seter
Solid arbeidshest
Null luksusfølelse i interiøret
Mer primitive kjøreegenskaper enn de beste konkurrentene
Det er samme motor i alle bilene: en 2,5-liter diesel på 171/174 hk. Vi anbefaler å kjøpe en godt utstyrt bil, og så ny som økonomien tillater.
Gamlebilen til Gustav Brauten, en uvøren steinhogger på 140 kg. Han brukte bilen som kombinert redskapsbod og røykestue, og mente at siden bilen var leaset for bare tre år, var det ingen vits i å koste på service og annet vedlikehold.