Volkswagen Sharan VWs store sjuseter har hengt med lenge, og har også overlevd søstermodellen Ford Galaxy med flere år. Det skyldes neppe at fabrikken har vært spesielt godt fornøyd med den. Sharan har vært plaget av veldig mye feil og problemer – noe som har gått hardt utover salget. Synd, fordi dette på mange måter er en veldig kurant familiebil. Her er det god plass til sju, ja de to bakerste setene duger faktisk også for voksne. Med alle setene i bruk er det lite plass til bagasje. Som femseter har du imidlertid et imponerende bagasjerom. Sharan ble bygget side-om-side med Galaxy og Seat Alhambra i Portugal. Kombinasjonen to store konkurrenter og produksjon i et tredje land har ikke vært spesielt heldig. Om årsaken er kulturforskjeller eller bare dårlig kvalitetssikring, skal være usagt. Men få biler de siste tiårene har vært belemret med så mange problemer som dette trekløveret. Du kan imidlertid være heldig og finne en bil som nesten ikke gir deg problemer. Da spørs det bare om du våger å ta sjansen eller ikke... Vanlige feil og problemer En kjempepraktisk og fornuftig bil som dessverre ikke er helt feilfri, for å si det på den diplomatiske måten. Forstillingen er et svakt punkt, og det er ikke uvanlig med defekte lenkarmer til stabilisatorstag – gjelder både foran og bak. Slakk i endeledd og kuler er også vanlige feil. Brudd i forfjærene er heller ikke uvanlig. Brudd i ledningsnettet til dørene (særlig venstre foran) forekommer ofte, og da stopper bilen. Sharan har også hatt en del trøbbel med klimaanlegget. Automatgirkassene er heller ikke av beste sort, og både den elektroniske styringen og selve girkasse kan gå i stykker. Dette er dyrt å fikse. Noen biler har automatgirkasse av fabrikat ZF som visstnok er bedre, så det er absolutt verd å sjekke ut. Rust på bremseskiver og fastrustet håndbrekkmekanisme er andre kjente feil. + Pluss Diger bil, men ikke større enn at du kan leve med den i bytrafikkenKomfortabel skyss for sju - Minus Gammeldags og litt tungvint seteløsning.Kvalitetsproblemer. Store kvalitetsproblemer Beste kjøp 7-seters stasjonsvogn i Highline-utgave med TDI-motoren (diesel) på 110 hk. Styr unna Sharan med 2,8-liters VR6-motor og automatgir. Og ligg langt unna biler med manglende servicehistorikk!
+ Pluss Diger bil, men ikke større enn at du kan leve med den i bytrafikkenKomfortabel skyss for sju - Minus Gammeldags og litt tungvint seteløsning.Kvalitetsproblemer. Store kvalitetsproblemer Beste kjøp 7-seters stasjonsvogn i Highline-utgave med TDI-motoren (diesel) på 110 hk. Styr unna Sharan med 2,8-liters VR6-motor og automatgir. Og ligg langt unna biler med manglende servicehistorikk!
Fakta - Volkswagen Sharan (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
Ford Galaxy (1995-2006) Konseptet var smart - spørsmålet var bare om markedet var der for en mellomting mellom en stor stasjonsvogn og en minibuss. Hverken Ford eller VW var helt si..
Renault Grand Espace / Espace (2002-2009) Kjempesuksessen med Scenic gjorde at Renault valgte å satse enda mer da det ble tid for å fornye storebror Espace. Samarbeidet med Matra ble avsluttet og fra..
Citroën C8 (2003-2009) C8 erstattet Evasion - en svært firkantet flerbruksbil bygget av PSA og Fiat i samarbeid og solgt som Citroën, Peugeot, Fiat og Lancia. Den kom på markedet i..