Flere bilfabrikanter har et tydelig hangup på kombinasjonen «sporty bil» og SUV. Umulig å få til? Nei, ikke nødvendigvis, men Range Rovers forsøk er ikke blant de mest vellykkede.
Bilen heter Sport, men er både for tung og for svakt motorisert til å gi noen spesielt sporty kjøreopplevelse – i alle fall så lenge du ikke tar deg råd til V8 bensin. Range Rover Sport er basert på plattformen til Land Rover Discovery, men lener seg designmessig mot «vanlig» Range Rover. Den største forskjellen er den sterkt skrånende bakluka. Dette gir også en pekepinn om at plass ikke er høyt prioritert. Faktisk er bilen ganske trang og bagasjerommet imponerer ikke i forhold til de fleste konkurrentene i denne klassen. Elegant og solid interiør som gir offroad-assosiasjoner. Mest vanlig motorisering er 2,7-liters diesel.
Eksklusivt interiør
Seriøse terrengegenskaper
Overraskende lite plass innvendig
Tung og treg med diesel
Vi mener en Range Rover Sport med 2,7-liter dieselmotor på 190 hk og som er utstyrt med ”Dynamic Pack” kan være et bra valg. Riktig farge og MYE utstyr er viktig når du skal selge den igjen.
Noen biler et utstyrt med ekstreme felger, utbygde skjermer, body-kit osv. Ikke alt dette er like pent, selv om eierne har betalt styggmye penger for det. Trolig blir disse bilene også noe mer tungsolgte