TV 2 Play
Min konto
0

Diagnoesutstyr

spurt 2022-03-16 08:52:44 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei

Jeg har en Mazda CX5 2,2 diesel 2014 model. Tar service selv i henhold til hva som er oppgitt i brukermannualen til bilen. Når jeg skifter olje og filter setter jeg inn 20.000 km eller 12 mnd til neste service i dashbordet ved hjelp av funksjonene på rattet. Dette her jeg gjor årlig i 3 år nå uten problemer.

Nylig når jeg var på kjøretur fikk jeg opp feilmeldinger i dashbord der det førs står kjøretøyinspeksjon nødvendig, etter enda en stund kom det opp varsel om lavt oljetrykk. Jeg sjekket oljenivå som var ok.

Jeg tenkte at dette er litt kritisk og kontaktet autorisert Mazda verksted og fikk time der. Der kunne de fortelle meg at det ikke så ut til at bilden hadde hatt service med olje bytte på 41.000 km eller 3,5 år. Men detter er jo ikke riktig da jeg her gjort jobben og kjenner historikken. De sa at man må koble seg til med diagnoseutstyr og null stille oljebytte. Denne varselen kommer på diesel biler pga at diselen tynner ut motoroljen over tid og skal være en slaks sikkerhet mot motorskade.

Mazda verlsted ville ikke null stille oljebytte ute å selge meg ny olje og filter selv om jeg kunne gå god for at lojen var 4 måneder og kjørt 3000 km.

Jeg gikk med på at de gjorde jobben der det kostet 1200 kroner for olje og filter som var "ok" og fjerene feilmeldinger 2000 kroner. Totalt 3200 kroner for egentlig "ingenting"

Er du kjent med dette problemet på Mazda eller andre biler? Kan jeg kjøpe meg diagnoseutstyr og gjøre denne jobben selv?

På forhånd takk for hjelpen

Mvh

Tore

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-16 14:46:19 +0200

For meg fremstår det som om løsningen på ditt problem - gitt at du vil fortsette å ordne med oljeskift og filterbytte der hjemme i garasjen selv - er så enkel som å kjøpe en enkel diagnose-dings sånn at du får tilgang til det vi kan kalle "kommandonivå" og i tillegg til å resette servicevarselet, forteller bilen at den har fått ny og frisk olje. Jeg har selv en helt grei "dings" fra Biltema, kostet noen få hundrelapper og gjør nytta. Nå har jeg VW, det er kanhende litt mer kurrant når det gjelder å kjøpe duppeditter på Biltema, men det er overveiende sannsynlig at det ikke er spesielt vanskelig å finne en tilsvarende duppeditt til din feiende flotte Mazda.

Når det gjelder d'rede merkeverkstedet, fremstår det som om man nok har vært unødig firkanta her, men det har gjerne med en form for lojalitet overfor merkevaren "Mazda" å gjøre, i tillegg har man jo ikke annet enn ditt ord på at olja faktisk er OK og ikke halvblanda med diesel. Om man skal nullstille oljeindikasjonen uten å analysere olja, ja da legger man jo i og for seg hodet på blokka, man kan i ytterste konsekvens plutselig stå der med et erstatningsansvar for et motorhavari.

Greit nok, for de av oss som har etablert et godt kundeforhold med gjensidig tillitt overfor et uavhengig, autorisert verksted er slike ting som dette så meget enklere. Da har du den rene Ole Brumm løsningen her: du kan enten kjøpe duppeditten selv...eller få hjelp av noen som står litt friere i forhold til de hensynene en stakkars merkeforhandler nødvenidgvis må forholde seg til.

Ellers var prisen for olje og filter overraskende grei, hos unevnelige andre merkeverksteder bikker literprisen for olja 700 spenn. Antagelig er det den nye sorgten der oljeboksene er belagt med ekte gull, hva vet vel vi dumme hobbymekanikere om sånne fine bokser? Skjønt - det er kanskje ikke helt sånn,ved mitt merkeverksted tapper man den fine "longlife" olja fra 200 liters tønner!

Uansett, jeg opplever at mitt faste verksted - et uavhengig, autorisert verksted - har en literpris for samme sort olje som ligger vesentlig lavere, nær opp til det billigste alterantivet jeg selv kan kjøpe samme olje for. Denne greia med å lese av historikk og resette ditt og datt, det tar man et par hundrelapper for. Merkeverkstedet lå for noen år tilbake på 700 spenn bare for å koble til diagnoseutstyret. Med dette på toppen av helt rå priser for olje og rekvisita? Det skremmer iallefall de av oss som ikke er politikere eller andre som kan føre alt på "firmaet" til å velge andre samarbeidspartnere som er både rimeligere og gjør vel så godt arbe'.

Alternativet er selvfølgelig å gjøre jobben selv, for en alminnelig oppegående og samvittighetsfull garasjemekaniker med helsa i behold er det normalt sett ganske så mye man kan gjøre selv. Ikke bare er selvgjort velgjort, man sparer noen hundrelapper hver gang samtidig som det er moro, og ikke minst:; man blir bedre kjent med bilen ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar