Finn biler og biltester

Audi A2

Audi A2

Det var ikke noe å si på selvtilliten hos Audi sent på 1990-tallet da de gikk i gang med å utvikle A2. Dette er en teknisk svært avansert bil, med utstrakt bruk av aluminium. Audi ville revolusjonere småbilklassen, men gikk sannsynligvis litt for langt i ønsket om å være annerledes. Salgsmessig ble det nemlig ingen suksess. Dessuten var A2 en dyr bil å produsere – dyrere enn det de store kundegruppene var villige til å betale for en bil som dette.
De kompakte utvendige målene til tross: A2 er en overraskende romslig bil. Fire (den er bare registrert for fire) sitter godt, og bagasjerommet er større enn på A3. Det er store glassflater og designet er definitivt noe for seg selv.
A2 var også forut for sin tid i forhold til forbruk og utslipp. 1,2-liters diesel er en skikkelig sparebøsse, og du ruinerer deg heller ikke på drivstoffregninger på de andre motoralternativene. Har potensial for å bli en framtidig klassiker og holder seg da også svært godt i pris.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Av en merkelig grunn lar ikke panseret seg åpne på A2-en. Det er det bare verkstedet som skal gjøre. Spylervæskepåfylling og peilepinne finner du bak luka i fronten – der grillen er på «normale» biler. Defekte hjullagre er en gjenganger på Audi A2. Det samme er lekkasje fra vannpumpa. På noen biler har det også vært litt tull og tøys med elektronikken, og på biler med 1,4-liters bensinmotor har det blitt skiftet noen motorstyringsstyreenheter. Dette er dyrt. Det er også lurt å sjekke bremseskivene nøye; de skiftes ofte på rundt 60 000–70 000 kjørte kilometer.

+ Pluss

Sparebøsse på hjul
Godteri for tekno-freaker

- Minus

Reparasjoner kan bli kostbart
Bare registrert for fire

Beste kjøp

A2 med 1,4 TDI-motor på 75 hk er nok det beste kjøpet.

Styr unna

Hvis du vil redde pol-isen fra å smelte, bør du velge en annen modell enn 1,6 FSI-bensinmotoren på 110 hk – selv om den både er god å kjøre og går som et skudd. Mange mener også at selve «sparebøssebilen» med 1,2-liter TDI, er for snau og daff.

Kjøpt ny av

De som var villige til å legge noen ekstra tusenplapper på bordet for å vise at de kjørte miljøvennlig bil.

Historikk

2000 Audi A2 lanseres med følgende motorprogram: 1,4 75 hk (bensinmotor) og 1,4 TDI 75 hk. Bilen er laget i aluminium, som gir svært lav vekt kombinert med gode ytelser og lavt forbruk.
2001 Lansering av 1,2 TDI 61 hk. Med et forbruk på 0,29 l/mil er dette verdens første 3-liters bil, det vil si en bil som bruker under 0,3 l/mil. Og det lave forbruket fører til lavt utslipp.
Vekten er redusert til lave 855 kg, og bilen blir levert med en spesialutviklet automatisk styrt 5-trinns manuell girkasse med tre modi: automat, manuell giring (+/-) og økonomi. Økonomimodus inkluderer også start/stopp-funksjon av motoren ved stans i trafikken, noe som gir en reduksjon i drivstofforbruk på 40 % sammenlignet med 1,4 TDI.
2002 Lansering av ny motor: 1,6 FSI 110 hk.
2003 Lansering av ny spesialmodell: Audi A2 colour storm. Denne leveres i tre friske farger: imolagul, misanorød og sprintblå, alle med kontrastlakkering i sort på de nedre karosseriflatene og rundt hjulbuene, i tillegg til sorte sidespeil og sort tak. Modellen kan leveres i kombinasjon med alle motorer unntatt 1,2 TDI 61 hk.
2005 Produksjonen av Audi A2 avsluttes.

Sjekk også

MINI Mini (2001-2007)

Sjelden har bilverdenen sett et mer vellykket comeback. Mini-eier BMW ga bilen et retrodesign, men under skallet er den langt fra retro. Her viser BMW hvor d..

Mercedes-Benz A-klasse (1997-2004)

Mercedes tok absolutt ikke lett på oppgaven da de skulle lage sin første småbil, attpåtil med forhjulstrekk. Men samtidig tok de en liten innersving som skul..

Peugeot 206 (1999-2007)

Peugeot sto for en av bilverdenens merkeligste valg da de droppet å erstatte supersuksessen 205. Planen var at de gamle 205-kundene heller skulle velge enten..

Siste nytt om Audi