Peugeot sto for en av bilverdenens merkeligste valg da de droppet å erstatte supersuksessen 205. Planen var at de gamle 205-kundene heller skulle velge enten 106 eller 306, men det viste seg ikke å være noen spesielt god plan.
206 var dermed solid på overtid da den omsider kom på markedet. Heldigvis for Peugeot ble den umiddelbart en suksess og er nå merkets mest solgte modell noensinne.
Vurderer du 206, har du mye å velge mellom. 3- og 5-dørs kombi, den smarte, lille stasjonsvogna SW og ikke minst ståltak-cabrioleten CC. Den siste åpnet opp et helt nytt marked og har rukket å bli en liten klassiker.
206 er en skikkelig allroundbil. Snerten og praktisk, med fine kjøreegenskaper. Og du får den ikke bare i mange karosseriutgaver, det er også mye å velge mellom på motorer og utstyr.
Rimelig ståltak-cabriolet
Veldig mye å velge mellom
Føles raklete etter noen års bruk
Caben har minimalt baksete – og en del problemer med ståltaket
Peugeot lager veldig gode dieselmotorer og vårt valg er en 5-dørs 206 med 1,4-liters HDI-motor på 68 hk.
En 1,1-liter i XR-utgave av første årsmodell er en ganske kjedelig affære. Er den i tillegg hvit og mangler klimaanlegg, har du tapt!