Finn biler og biltester

Citroën C3

Citroën C3

De franske bilfabrikkene har gode tradisjoner med småbiler. C3-forgjenger Citroën Saxo er et svært vanlig syn lenger sør i Europa, og C3 har fulgt opp bra.
Dette er en av de peneste småbilene på markedet. Citroën tillot seg å gi C3 litt mer særpreg enn de andre modellene sine like over tusenårsskiftet, og det vinner den på.
Du får den også i en meget spesiell kabrioletversjon, kalt C3 Pluriel. Denne har en rekke sære løsninger. Stofftaket kjøres bakover, du kan ta av takbøylene og faktisk få den til å se ut som en mini-pickup. Veldig kult i teorien, men i praksis er det ikke like morsomt (særlig ikke når du er ute på tur, det begynner å regne og takbøylene ligger hjemme i garasjen). Interiøret er enkelt og det er ikke uvanlig med tendenser til skrangling etter hvert.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Enkle og greie biler uten mye avansert mikk-makk som kan gå i stykker. På biler som har gått langt, kan imidlertid topp-pakningen ryke på 1,4-liters bensinmotorene. Ellers kan det forekomme oljelekkasjer fra toppdekselet – uten at dette er veldig alvorlig. Bærekuler og lenkarmer i forstilling er også ting du bør sjekke. På biler med skivebremser bak, er rust på bremseskivene en vanlig feil.

+ Pluss

Pluriel er cab til lite penger
Småbil med sjarm

- Minus

Trøtt med minste motorisering
Ikke like bra kvalitetsfølelse som de beste i klassen

Beste kjøp

Her går vi for en C3 Pluriel. Den er liten, morsom, fleksibel og annerledes. Billig er den også.

Styr unna

XTR-utgaven med «offroad»-pakke. Dette er bare en visuell gimmik, og bilen kan ikke brukes til noe som helst annet enn en normal C3.

Kjøpt ny av

Frankofile på jakt etter småbil. Pluriel appellerte til de som elsker duppeditter og sære løsninger. Men mange av dem gikk fort lei...

Historikk

2001 Verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt.
2002 Internasjonal lansering med en ny generasjon HDi-dieselmotorer fra samarbeidet mellom PSA Peugeot Citroën og Ford: 1,4 HDi med 70 hk og 1,4 HDi 16V med 92 hk. Tre bensimotorer: 1,1i med 61 hk, 1,4i med 75 hk og 1,6i 16V med 110 hk. Fire forskjellige utstyrsnivåer.
I Norge kommer bilen i salg etter påske med to motoralternativer og to utstyrsnivåer: 1,1i SX, 1,4i SX og 1,4i SX Pack.
2003 Ny bensinmotor i Norge: 1,6i 16V med 110 hk. C3 blir nå utstyrt med den nye girkassen SensoDrive og ESP. I februar blir en ny 1,4 HDi-dieselmotor med 70 hk introdusert på det norske markedet.
Cabrioletversjon av C3, Citroën C3 Pluriel lanseres og blir kåret til Årets cabriolet 2003 i Geneve. Med C3 Pluriel kan man velge om man vil kjøre en 3-dørs personbil, en åpen personbil, cabriolet, 4-seters spider eller spider pickup. Lanseres med to bensinmotorer: 1,4i og 1,6i 16v med hhv. 75 hk og 110 hk.
C3 Pluriel har ABS-bremser, elektronisk bremsekraftfordeler, nødbremsassistent, og automatisk tenning av nødblink. ESP og ASR (antispinn) kommer til høsten. Det er gjort forsterkninger i karosseriet for å oppnå en stivhet og kollisjonssikkerhet som i en lukket bil. Modellen oppnår fire stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest.
2004 C3 Stop & Start lanseres på bilutstillingen i Paris med bensinmotoren 1,4i 16V med 90 hk og SensoDrive girkasse.
Samme året kommer C3 X-TR. Den nye modellen er tilgjengelig med motorene 1,4i 16 V (90 hk), 1,6i 16 V (110 hk) og 1,4 HDi (92 hk). Girkassen SensoDrive er tilgjengelig for bensinmotorene.
Til Norge blir det i første rekke bare tatt inn én versjon av denne modellen: C3 X-TR 1,4i 16 V SensoDrive med 90 hk.
2005 C3 får en lett facelift, med nytt dashbord og andre interiørdetaljer; samt en ny HDI dieselmotor 110 med partikkelfilter.
En ny versjon av C3 lanseres på det norske markedet: C3 1,4 HDi SX 70 hk.

Sjekk også

Renault Clio (2005-2005)

Tredje generasjon Clio vokste seg svært nært det som opprinnelig var Golf-klassen, og måler hårfint under fire meter. Ikke lenger noen småbil, altså. Det gje..

Peugeot 206 (1999-2007)

Peugeot sto for en av bilverdenens merkeligste valg da de droppet å erstatte supersuksessen 205. Planen var at de gamle 205-kundene heller skulle velge enten..

Hyundai Getz (2002-2008)

Hyundais Polo-konkurrent vant ingen designpriser da den ble lansert i 2002, men i forhold til både Atos og Accent var dette et klart framskritt. En moderne s..

Siste nytt om Citroën