Den erstattet 80, og la grunnlaget for utrolig sterk Audi-framgang i mellomklassen andre halvdel av 90-tallet. A4 gjorde at Audi for alvor kunne konkurrere mot Mercedes og BMW i dette segmentet. Og særlig Mercedes C-klasse fikk merke at Audi hadde gjort hjemmeleksa godt.
Audi rullet ut et motorutvalg som virkelig har noe for enhver smak: Alt fra en beskjeden 1,6-liter til 2,8-liters V6. I tillegg kommer klasseledende dieselmotorer. Du får også A4 med firehjulstrekk (quattro).
A4 har sine største styrker i komfort og kvalitetsfølelse. Noen plassmester er den ikke, men stasjonsvogna ble raskt en favoritt hos småbarnsfamilier uten de helt ekstreme plassbehovene. I kjent Audi-tradisjon heter stasjonsvogna Avant, i tillegg fikk du A4 som sedan og cabriolet. Sistnevnte har røtter tilbake til Audi 80 og føltes som en gammel bil da den gikk ut av produksjon i 1998.
Store valgmuligheter
Status til folket
Cabrioleten er og føles gammel
Ingen plassmester
En fin og velutstyrt A4 1,9 TDI quattro stasjonsvogn. Da har du en dieselmotor med lave driftskostnader og firehjulstrekk for god framkommelighet.
Chiptrimmede turbobiler, biler som har gått langt med mange forskjellige eiere og som ikke har servicehistorikk. De eldste firedørs 1,6-liter bensinbilene uten klimaanlegg og lite utstyr, er ikke veldig spenstige.
De som ikke riktig hadde råd til BMW eller Mercedes - eller som var forut for sin tid og så at Audi var i ferd med å bli et fullverdig statusmerke.