Hvorvidt dette er en helt ny bil eller bare en større facelift, er et definisjonsspørsmål. Vi heller mot det siste alternativet, men Audi gjorde en ganske omfattende oppussing av sin mellomklasse-suksess i 2005.
Utvendig ser du det først og fremst i den digre, gapende grillen som går helt ned over støtfangeren og spoileren. Baklyktene er også blitt større og har en karakteristisk knekk. Sedan og Avant fikk disse endringene først, det tok en stund før også cabrioleten ble ”pusset opp”. Denne fikk en ny innstegsmodell, 2,0 TDI.
Audi la vekt på at denne A4-versjonen skulle være mer sporty og involverende å kjøre. De puttet derfor store ressurser i å forbedre særlig styring og understell. Motormessig er spranget enormt fra 1,6 bensin til 4,2-liters V8 som vi finner på RS4. Fortsatt klasseledende på interiør - og med muligheter for å velge ekstrautstyr til mange hundre tusen kroner.
Designvinner, både utenpå og inni
Mest velkjørende A4 til nå
Hyggelige startpriser, men svært kostbart ekstrautstyr
Å kalle den helt ny modell er en liten innersving
En velutstyrt stasjonsvogn med 2-liter TDI-motor på 140 hk – gjerne i S-line variant – er etter vår mening et godt valg.
3,2 V6 bensin i sedanutgave kan lett framstå som litt ukurant. Biler med 1,6-liter er heller ikke spesielt ettertraktet på bruktmarkedet.
Status-søkende familier uten det helt ekstreme plassbehovet.