3-serien tok et godt skritt oppover med denne generasjonen, både i størrelse og ikke minst i eksklusivitet. For første gang var ikke dette lenger BMWs innstegsmodell. 1-serien som ble lansert i 2004 tar seg av den jobben. Dermed kunne 3-eren gå upmarket og få mer påkostete løsninger helt fra de rimeligste utgavene.
Med stadig tøffere konkurranse rundt seg, utviklet BMW en helt ny bil, selv om designet ikke skiller seg vesentlig fra forgjengeren. Litt kraftigere og mer muskuløst, samtidig som likhetene med resten av familien ble ytterligere understreket. Lengden økte med fem centimeter og bredden med hele åtte. Dermed vokste den seg et godt hakk nærmere storebror 5-serie.
Understell og hjuloppheng fikk nye og avanserte løsninger og kjøreegenskapene er helt i toppklasse. De minste bensinmotorene gjør en klart godkjent jobb, men det må sekser til før det virkelig blir moro. BMWs satsing på diesel gir seg utslag i sterke, fleksible og nøysomme motorer. Dieselandelen er da også høy på bruktmarkedet.
Her er det ikke bare mange motorer å velge mellom, og du får også en tankejobb på hvilken modell du skal velge: sedan, stasjonsvogn eller coupe/kabriolet. Sistnevnte er første ståltak-kabriolet for 3-seriens del og gjør dermed jobben for to tidligere modeller: coupe og kabriolet.
Nydelige kjøreegenskaper
Større og enda mer eksklusiv
Trangt baksete i forhold til bilstørrelsen
Motor og litt utstyr = dyrt!
Vi vurderer en 318 med 136 hk dieselmotor som beste kjøp. Selvfølgelig som stasjonsvogn. Det er også smart å velge en litt godt utstyrt variant, da disse er mye mer lettsolgte når du skal kvitte deg med den.
Dårlig utstyrte biler, som i tillegg er firedørs. Vær også obs på at veldig mange er bruktimportert, særlig gjelder dette dieselbilene.