Mercedes-Benz C-klasse Konkurransen i statussegmentet dro seg skikkelig til på slutten av 90-tallet, og det hjalp heller ikke at biler som VW Passat og Ford Mondeo begynte å yppe seg. Mercedes måtte derfor ta et lite kvantesprang med C-klassen som dukket opp i andre generasjon i 2000. Dette er en på alle måter mer moderne bil enn forgjengeren. Det trauste preget er tonet ned, her er det mer fokus på sporty og eksklusive løsninger. Mercedes la vekt på familielikhet, designet er inspirert av både S- og E-klasse. Audi A4 flyttet grenser for interiør i denne klassen, og Mercedes hengte seg på og løftet C-klassen flere hakk innvendig. Fortsatt er det litt billig hardplast noen steder, men helhetsinntrykket er bra. Det ble også slutt på de svært spartansk utstyrte innstegsmodellene. Her er klimaanlegg, el vinduer og speil, kollisjonsputer rund baut og ESP standard. Et solid utvalg av motorer hører med. C-klassen er en av de mest komfortable bilene fra denne tiden. Langturskomforten er meget god og spesielt støynivået imponerer. Sedan og stasjonsvogn kom først. Så fulgte tredørs kombi. Sportcoupè kaller Mercedes sistnevnte. Den ble aldri noen stor suksess, mye på grunn av at prisen var for drøy. På bruktmarkedet er stasjonsvogna klart mest attraktiv. Men hvis du klarer deg med sedan, kan du få veldig mye bil for penga. Vanlige feil og problemer Som på de fleste andre bilene med stjerne på panseret, er det lurt å sjekke bremseskivene både foran og bak, samt parkeringsbrems. Forstillingen er et annet svakt punkt. Bærekuler, endeledd og styrestag er typiske deler du «må» skifte på disse bilene. Noen biler har også hatt krøll med klimaanlegget, så dette bør også kontrolleres. Noen elektriske feil som ofte går igjen, er airbaglampe som lyser (som regel bare dårlig kontakt) og følsom motorlampe som lyser uten at det egentlig er noe feil. + Pluss Høy kvalitetsfølelseElegant design - Minus De minste bensinmotorene gir lite overskuddSportcoupè bare for de spesielt interesserte Beste kjøp Utstyr er veldig viktig i Mercedes, så en velutstyrt stasjonsvogn (så ny som mulig) med dieselmotor vurderer vi som det mest fornuftige kjøpet. Styr unna 4-dørs sedan med stor bensinmotor. Og biler med manuelt gir som ikke har klimaanlegg. Kjøpt ny av "Den er kanskje ikke så spennende. Men den er en Mercedes!"
+ Pluss Høy kvalitetsfølelseElegant design - Minus De minste bensinmotorene gir lite overskuddSportcoupè bare for de spesielt interesserte Beste kjøp Utstyr er veldig viktig i Mercedes, så en velutstyrt stasjonsvogn (så ny som mulig) med dieselmotor vurderer vi som det mest fornuftige kjøpet. Styr unna 4-dørs sedan med stor bensinmotor. Og biler med manuelt gir som ikke har klimaanlegg. Kjøpt ny av "Den er kanskje ikke så spennende. Men den er en Mercedes!"
Fakta - Mercedes-Benz C-klasse (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
Audi A4 (2001-2005) Etter suksessen med første generasjon A4, løftet Audi lista ytterligere et par hakk. Nye A4 ble litt større, fikk enda litt mer luksusfølelse og fortsatte å ..
BMW 3-Serie (1999-2005) BMW tok et lite kvantesprang med forgjengeren. Denne gangen var de litt mer forsiktige. Men under det lekre skallet, skjuler det seg en topp moderne og tekno..
Lexus IS (1999-2005) Dette er modellen flest stiftet bekjentskap med da Lexus ble lansert i Norge. IS er en firedørs sedan som skulle gå rett i strupen på BMW 3-serie. Akkurat de..