Finn biler og biltester

Mercedes-Benz C-klasse

Mercedes-Benz C-klasse

Konkurransen i statussegmentet dro seg skikkelig til på slutten av 90-tallet, og det hjalp heller ikke at biler som VW Passat og Ford Mondeo begynte å yppe seg. Mercedes måtte derfor ta et lite kvantesprang med C-klassen som dukket opp i andre generasjon i 2000.
Dette er en på alle måter mer moderne bil enn forgjengeren. Det trauste preget er tonet ned, her er det mer fokus på sporty og eksklusive løsninger. Mercedes la vekt på familielikhet, designet er inspirert av både S- og E-klasse.
Audi A4 flyttet grenser for interiør i denne klassen, og Mercedes hengte seg på og løftet C-klassen flere hakk innvendig. Fortsatt er det litt billig hardplast noen steder, men helhetsinntrykket er bra. Det ble også slutt på de svært spartansk utstyrte innstegsmodellene. Her er klimaanlegg, el vinduer og speil, kollisjonsputer rund baut og ESP standard.
Et solid utvalg av motorer hører med. C-klassen er en av de mest komfortable bilene fra denne tiden. Langturskomforten er meget god og spesielt støynivået imponerer.
Sedan og stasjonsvogn kom først. Så fulgte tredørs kombi. Sportcoupè kaller Mercedes sistnevnte. Den ble aldri noen stor suksess, mye på grunn av at prisen var for drøy. På bruktmarkedet er stasjonsvogna klart mest attraktiv. Men hvis du klarer deg med sedan, kan du få veldig mye bil for penga.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Som på de fleste andre bilene med stjerne på panseret, er det lurt å sjekke bremseskivene både foran og bak, samt parkeringsbrems. Forstillingen er et annet svakt punkt. Bærekuler, endeledd og styrestag er typiske deler du «må» skifte på disse bilene. Noen biler har også hatt krøll med klimaanlegget, så dette bør også kontrolleres. Noen elektriske feil som ofte går igjen, er airbaglampe som lyser (som regel bare dårlig kontakt) og følsom motorlampe som lyser uten at det egentlig er noe feil.

+ Pluss

Høy kvalitetsfølelse
Elegant design

- Minus

De minste bensinmotorene gir lite overskudd
Sportcoupè bare for de spesielt interesserte

Beste kjøp

Utstyr er veldig viktig i Mercedes, så en velutstyrt stasjonsvogn (så ny som mulig) med dieselmotor vurderer vi som det mest fornuftige kjøpet.

Styr unna

4-dørs sedan med stor bensinmotor. Og biler med manuelt gir som ikke har klimaanlegg.

Kjøpt ny av

"Den er kanskje ikke så spennende. Men den er en Mercedes!"

Historikk

2000 W 203-serien introduseres: Nye C-Klasse kommer med Mercedes-typisk dobbeltlykt frontstyling og mer enn 20 tekniske innovasjoner som tidligere bare var å få i Mercedes S-Klasse. Det kan velges mellom tre utstyrs- og designversjoner: CLASSIC, ELEGANCE og AVANTGARDE.
Motoreffekten på de fire bensin- og de tre dieselutgavene varierer fra 115 hk til 218 hk. Bensinmotorene oppfyller utslippskravene som først blir gjort gjeldende i 2005. MB presenterer den nye C-Klasse Sportscoupé på bilutstillingen i Paris.
2001 Mercedes-Benz presenterer nye C-Klasse stasjonsvogn i januar. Markedsinnføringen finner sted i mars sammen med Sportscoupé-modellen. Motorutvalget utvides med en 3,2 liters V6-motor på 218 hk og en 2,7 liters CDI-enhet som yter 170 hk. Nye C 32 AMG med 354 hk lanseres.
2002 En nyutviklet, firesylindret bensinmotor innføres rundt midten av året. Den har kompressor, intercooler, variabel kamakseljustering, fireventilsteknologi og Lanchester balanseaksler.
Effektområdet for den nye motoren spenner fra 143 hk i den nye C 180 KOMPRESSOR til 192 hk i C 230 KOMPRESSOR, som fabrikken i starten reserverer for C-Klasse Sportscoupé. Fra høsten blir sekssylindervariantene av sedan- og stasjonsvognmodellene tilgjengelige med det permanente firehjulsdriftsystemet 4MATIC som tilleggsutstyr. AMGs første dieselmodell, C 30 CDI (231 hk), utvider programmet.
2003 Med en million enheter på mindre enn tre år, setter C-Klasse ny produksjonsrekord for det Stuttgartbaserte merket. Aldri før har så mange enheter av en modellserie blitt produsert på så kort tid. Fra våren dette året tilbyr Mercedes som tilleggsutstyr to sportspakker som inkluderer stivere fjærer og støtdempere samt bredere dekk i dimensjonen 225/45 R 17 foran og 245/40 R 17 bak. Et vedlikeholdsfritt partikkelfilter blir tilgjengelig for CDI-modellene fra oktober.
2004 Fire år etter lanseringen oppgraderes denne C-Klasse-serien i design og teknologi. Hjulopphenget, styringen og den sekstrinns manuelle girkassen gis et mer sporty oppsett. Den 192 hk sterke, kompressormatede firesylindrede motoren fra Sports Coupé-modellen blir nå tilgjengelig også i sedan- og stasjonsvognmodellene. C 220 CDI har nå en effekt på 150 hk, og med C 55 AMG, som yter 367 hk, tilbyr Mercedes-Benz for første gang en åttesylindret variant i denne modellserien.
2005 Med fire helt nye V6-motorer inntar C-Klasse fra midten av 2005 topp-posisjonen i sitt markedssegment med hensyn til motoreffekt og dreiemoment. De nye motorene er tre V6 bensinmotorer, i C 230, C 280 og C 350, med effekter opp til 272 hk, og en ny V6 dieselmotor i C 320 CDI, på 224 hk. Spesialmodellen Sport Edition er også ny.
2006 Ifølge den nyeste uhellstatistikken fra den store tyske bilforeningen ADAC er C-Klasse den mest pålitelige bilen i mellomklassen. Den 14. desember, bare noen uker før verdenspremieren på en ny C-Klasse-serie, forlater den siste sedanmodellen i W 203-serien fabrikken i Sindelfingen.

Sjekk også

Audi A4 (2001-2005)

Etter suksessen med første generasjon A4, løftet Audi lista ytterligere et par hakk. Nye A4 ble litt større, fikk enda litt mer luksusfølelse og fortsatte å ..

BMW 3-Serie (1999-2005)

BMW tok et lite kvantesprang med forgjengeren. Denne gangen var de litt mer forsiktige. Men under det lekre skallet, skjuler det seg en topp moderne og tekno..

Lexus IS (1999-2005)

Dette er modellen flest stiftet bekjentskap med da Lexus ble lansert i Norge. IS er en firedørs sedan som skulle gå rett i strupen på BMW 3-serie. Akkurat de..

Siste nytt om Mercedes-Benz