Dette er modellen flest stiftet bekjentskap med da Lexus ble lansert i Norge. IS er en firedørs sedan som skulle gå rett i strupen på BMW 3-serie. Akkurat det klarte den vel strengt tatt ikke så bra, men Lexusen fant likevel mange venner i starten.
Bakhjulstrekk, rekkesekser, sporty understell og friske interiørløsninger viser at Lexus dro BMW-inspirasjonen langt. På fine asfaltveier er da også IS en drøm å kjøre. Nydelig motor og girkasse. På vinteren er det verre. Dette blir regnet som en av de verste vinterbilene det siste tiåret. Kombinasjonen liten bil, bakhjulstrekk, tung motor og stiv fjæring er ikke spesielt heldig.
Nå i etterkant begynner mange deler av IS-designet å føles litt gammelt. Det gjelder også interiøret med dashbord-løsninger inspirert av høykvalitets urverk. Plassen er også et drawback. Helt greit foran, men i baksetet er det trangt.
IS var lenge bare sedan, etter hvert kom også stasjonsvogna SportCross som utmerker seg med svært lite bagasjerom og et design som absolutt ikke vinner mange venner.
V6-moro til en hyggelig pris
Kjøremaskin på japansk
Trang, spesielt i baksetet
Ingen god bil på vinterføre
IS 200 Sport med automatgir fra 2003/2004. Sort eller sølv er de mest populære fargene.
Gamle biler med høy kilometerstand i ukurant farge, med stoffinteriør og manuelt gir.
Bakhjulstrekk-elskere med sans for å prøve noe nytt.