Audi A8 Audi hadde beinhardt fokus på å løfte seg opp mot statusen til Mercedes og BMW, og A8 var et viktig virkemiddel for å klare det. Dette er en svært avansert konstruksjon med utstrakt bruk av aluminium. Det gjorde det mulig å holde vekten nede. Samtidig var det et image-boost for Audi; fabrikken fikk vise at de var langt framme på avanserte tekniske løsninger. A8 kom kun som sedan, men i to utgaver hvorav A8L har større akselavstand. Det gir 12,7 cm bedre beinplass i baksetet, så her er plassen gedigen. Minste bensinmotor er 2,8-liters V6, mens minste (og mest vanlige) diesel er 2,5-liters V6 TDI. Sistnevnte har blitt tatt inn i ganske stort antall som bruktimport. S8 har 4,2-liters V8 på 340 hk. Mange har firehjulstrekk og A8 er en strålende langtursbil. Komfortnivået er høyt og de fleste er svært velutstyrte. Vanlige feil og problemer En fin og god A8 er en drøm, mens en lurvete A8 kan bli et kostbart mareritt. Dette er altså en bil som absolutt bør sjekkes nøye. De eldste bilene hadde problemer med elektronikken, så ikke stol på at en lysende varsellampe bare er en «bagatell». Hadde det vært det, så hadde nok tidligere eier fikset det før salg. Bremser er et svakt punkt, så sjekk skiver både foran og bak. Bremsekalipperne bak kan gå tregt og/eller sette seg fast. Kuler og ledd i forstilling bør også sjekkes sammen med støtdempere. Vær klar over at vannpumpa kan lekke, og sjekk etter ulyd fra registerreimstrammere og at registerreimens skiftintervall er fulgt opp. 2,5 TDI-motoren (diesel) er ikke bare bra. Dieselpumpe, turbo og kamaksler er kjente problemer her. Automatgirkassene kan også ryke på biler som har gått langt. Tenk også over at langt fra alle karosseriverksteder klarer å reparere dette aluminiumskarosseriet ved skader osv. + Pluss Mye bil for pengaKomfortabel milsluker - Minus Imagen ikke lenger den besteKarosserireparasjoner kan bli svært kostbare Beste kjøp Å finne en fin, velholdt bil i teknisk god stand er viktig. Det samme er utstyrsnivå og servicehistorikk. 3,7- eller 4,2-liters V8 bensin er riktig motor i A8. Styr unna Lurvete biler med dårlig servicehistorikk og lite utstyr – og spesielt biler med 2,5-liters TDI-motor. Biler med forhjulstrekk er også ukurante.
+ Pluss Mye bil for pengaKomfortabel milsluker - Minus Imagen ikke lenger den besteKarosserireparasjoner kan bli svært kostbare Beste kjøp Å finne en fin, velholdt bil i teknisk god stand er viktig. Det samme er utstyrsnivå og servicehistorikk. 3,7- eller 4,2-liters V8 bensin er riktig motor i A8. Styr unna Lurvete biler med dårlig servicehistorikk og lite utstyr – og spesielt biler med 2,5-liters TDI-motor. Biler med forhjulstrekk er også ukurante.
Fakta - Audi A8 (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
Mercedes-Benz S-klasse (1991-1999) Denne luksussleda har fått tilnavnet Bundestanken, og det navnet kler den godt. Dette er nemlig en gedigen bil. Her kjørte Mercedes på med voldsomme utviklin..
BMW 7-Serie (1995-2002) Halvveis ut på 90-tallet var det klart for tredje generasjon av BMWs flaggskip. Denne 7-serien flyttet grensene ytterligere og blir sett på som en av de mest..
Jaguar XJ-Serie (1997-2002) Utvendig skal du ha bra peiling for å se forskjellene. Men litt smalere grill og nye støtfangere er blant endringene fra forrige generasjon. Under skallet ha..