Finn biler og biltester

Audi A8

Audi A8

Audi hadde beinhardt fokus på å løfte seg opp mot statusen til Mercedes og BMW, og A8 var et viktig virkemiddel for å klare det. Dette er en svært avansert konstruksjon med utstrakt bruk av aluminium. Det gjorde det mulig å holde vekten nede. Samtidig var det et image-boost for Audi; fabrikken fikk vise at de var langt framme på avanserte tekniske løsninger.
A8 kom kun som sedan, men i to utgaver hvorav A8L har større akselavstand. Det gir 12,7 cm bedre beinplass i baksetet, så her er plassen gedigen. Minste bensinmotor er 2,8-liters V6, mens minste (og mest vanlige) diesel er 2,5-liters V6 TDI. Sistnevnte har blitt tatt inn i ganske stort antall som bruktimport. S8 har 4,2-liters V8 på 340 hk.
Mange har firehjulstrekk og A8 er en strålende langtursbil. Komfortnivået er høyt og de fleste er svært velutstyrte.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote En fin og god A8 er en drøm, mens en lurvete A8 kan bli et kostbart mareritt. Dette er altså en bil som absolutt bør sjekkes nøye. De eldste bilene hadde problemer med elektronikken, så ikke stol på at en lysende varsellampe bare er en «bagatell». Hadde det vært det, så hadde nok tidligere eier fikset det før salg. Bremser er et svakt punkt, så sjekk skiver både foran og bak. Bremsekalipperne bak kan gå tregt og/eller sette seg fast. Kuler og ledd i forstilling bør også sjekkes sammen med støtdempere. Vær klar over at vannpumpa kan lekke, og sjekk etter ulyd fra registerreimstrammere og at registerreimens skiftintervall er fulgt opp. 2,5 TDI-motoren (diesel) er ikke bare bra. Dieselpumpe, turbo og kamaksler er kjente problemer her. Automatgirkassene kan også ryke på biler som har gått langt. Tenk også over at langt fra alle karosseriverksteder klarer å reparere dette aluminiumskarosseriet ved skader osv.

+ Pluss

Mye bil for penga
Komfortabel milsluker

- Minus

Imagen ikke lenger den beste
Karosserireparasjoner kan bli svært kostbare

Beste kjøp

Å finne en fin, velholdt bil i teknisk god stand er viktig. Det samme er utstyrsnivå og servicehistorikk. 3,7- eller 4,2-liters V8 bensin er riktig motor i A8.

Styr unna

Lurvete biler med dårlig servicehistorikk og lite utstyr – og spesielt biler med 2,5-liters TDI-motor. Biler med forhjulstrekk er også ukurante.

Historikk

1995 Første Audi med Audi Space Frame, aluminiumskarosseri. Overtar som Audis toppmodell etter Audi V8. Modellen blir lansert med en V8 motor på 4.2 liter og 300 hk, dette i kombinasjon med quattro og automatgir. I tillegg til denne modellen kan man også bestille en 2.8 V6 på 174 hk. Sistnevnte modell blir levert både som forhjulsdreven-modell og med quattro, manuell girkasse eller automat.
1996 2.8 V6 kommer med 193 hk og erstatter 174 hk. 4.2 V8 på 340 hk i S8
1997 2.5 V6 TDI på 150 hk og 3.7 V8 på 230 hk
1999 Facelift kommer i februar 1999 hvor modellen er oppgradert med bl.a. blanke lister ved øvre del av støtfangerne, nye farger og en generell oppgradering på både utstyr og motorer. 4.2 V8 får 310 hk og 3.7 V8 får 260 hk. 2.5 TDI får også kraftigere motor; nå 180 hk. Fikk også en 3.3 liters V8 TDI på 225 hk.
2000 Audi A8 kommer med 12-sylindret motor på 6.0 liter og hele 420 hk.
2001 Audi S8 får nå 360 hk
2002 Helt ny Audi A8 kommer på markedet i slutten av 2002

Sjekk også

Mercedes-Benz S-klasse (1991-1999)

Denne luksussleda har fått tilnavnet Bundestanken, og det navnet kler den godt. Dette er nemlig en gedigen bil. Her kjørte Mercedes på med voldsomme utviklin..

BMW 7-Serie (1995-2002)

Halvveis ut på 90-tallet var det klart for tredje generasjon av BMWs flaggskip. Denne 7-serien flyttet grensene ytterligere og blir sett på som en av de mest..

Jaguar XJ-Serie (1997-2002)

Utvendig skal du ha bra peiling for å se forskjellene. Men litt smalere grill og nye støtfangere er blant endringene fra forrige generasjon. Under skallet ha..

Siste nytt om Audi