Finn biler og biltester

2014 Audi A8 4,2 TDI quattro

Test: Audi A8 4,2 TDI quattro: Et råskinn i smoking

Diskret utenpå - men bare vent til du gir full gass!

Ofte kan det være veldig interessant å teste de billigste modellene et bilmerke har å by på. Det er gjerne den mest effektive måten å finne ut hva produsentene egentlig står for.

For når prisen skal være lavest mulig, er det ikke mulig å gjemme seg bak kostbar teknologi og eksklusivt utstyr som kundene naturligvis må betale mye ekstra for.

I motsatt ende er det også interessant å teste biler som denne: Audi A8 4,2 V8 quattro. Noe av det ypperste Audi har å by på i luksusklassen, ja overhodet.

Proppfullt av teknologi og luksus, og med et kraftverk av en dieselmotor under panseret.

A8 er inne i sin tredje generasjon, og fikk en facelift for noen måneder siden. Du skal ha skikkelig god peiling på denne modellen for å se det utenpå, men hele bilen har fått en oppgradering.

Det kan nok også trenges, for i denne eksklusive klassen er konkurransen knallhard.

Det er nok å nevne Mercedes S-klasse som akkurat har kommet i ny versjon, med ambisjoner om å flytte grensene i klassen betydelig. BMW 7-serie er heller ingen enkel bil å bryne seg på.

Vi drar på tur til Sverige. Ikke for å harryhandle - men for å finne ut hvordan A8 med største dieselmotor (4,2 V8) oppfører seg både på motorvei og svingete kystveier litt lenger sør.

A8: Audi girer opp - øker luksusen enda mer

 

Hvordan er den å kjøre?

Dette er en stor bil og vi skal ikke veldig mange år tilbake i tid før det også ville preget kjøreegenskapene i stor grad. Her er det imidlertid teknikk og kjøreprogrammer som gjør det mulig å påvirke de fleste inntrykkene du får bak rattet. Ja, det er vel nesten bare tyngdekraften Audi-ingeniørene ikke har klart å gjøre noe med.

Til inspirert kjøring, strammer den opp understell og styring, girkassa leker at den står i en sportsbil – og totalinntrykket er imponerende. Joda, det er fortsatt en stor bil, men du kan ha mye moro med denne når veiene tillater det.

Det skal også sies at Audi har jobbet hardt og godt med å holde vekten nede. Testbilen veier såvidt over 2.000 kilo, det er ikke verst for en så stor bil med firehjulstrekk.

Pluss også for maks komfort på motorvei, der bilen flyter avårde og milene slukes på forbilledlig måte.

A8 er laget for å kunne krysse Tyskland effektivt og på mest mulig komfortabelt vis, og den gjør jobben nedover vestkysten av Sverige også.

Støydempingen er svært god, setene er fantastiske og byr på varme, kjøling og en skikkelig håndfast massasje i ryggen. Trives du ikke bak rattet her, har du sannsynligvis ikke sans for å kjøre bil i utgangspunktet.

Norges tryggeste nybilkjøp – er det denne?

 

Hvordan er plassen?

Fire voksne reiser på første klasse i denne bilen. Da er plassen god i alle retninger. Bagasjerommet svelger unna 490 liter. Det er langt fra imponerende i forhold til bilstørrelsen, men rekker helt sikkert for målgruppa. Her er det nok mer snakk om weekendkofferter, enn barnevogner og reisesenger.

Bredden i baksetet gjør at tre personer ikke har det spesielt godt side-om-side der. For to er det imidlertid svært komfortabelt.

Her har Audi tatt et bevisst valg og heller gått for å optimalisere for to. Det er sikkert også helt riktig.

Litt pirk for at det kunne vært flere og større oppbevaringsrom foran. Her er ikke A8 blant de aller beste.

Denne konsernbroren kan du få rent billig nå:

 

Finest utenpå eller inni?

Audi er inne i en fase med forsiktige designgrep, der de også vektlegger familielikhet gjennom modellutvalget. Testbilen er uten A8-logoer. De som ikke er helt oppdatert, vil nok kanskje stusse litt på om dette er A6 eller A8. Men A8-linjene er tyngre og mer konservative enn lillebrors. Kanskje litt for tunge? Det smaker litt grått hår og pondus av dette designet.

I forhold til pris og ekslusivitet, vekker den nesten påfallende lite oppmerksomhet – helt til jeg kjører forbi en liten kolonne med Audier på motorveien nord for Gøteborg.

Det første jeg legger merke til er regnummerne. Fem splitter nye TT-er, alle registrert på IN-skilter (for Ingolstadt). Og jeg som har kameratet liggende i bagasjerommet. Tabbe!

Så i front en A6 sedan med mye testutstyr på dashbordet. Jeg legger meg på siden og titter over. Mannen bak rattet smiler bredt, peker på A8-en – og viser tommel opp. Jeg tipper de er på vei hjem fra testing nord i Sverige, sikkert ikke så mange A8 å se der!

Innvendig er det som ventet gjennomført høy materialkvalitet og mange eksklusive løsninger. Store doser treverk er naturligvis smak og behag, men i denne bilklassen er det liksom greit.

Audi har gått for mange knapper og brytere i midtkonsollen. I forhold til de store skjermløsningene som nå er på vei inn, kan det nok virke litt gammeldags om noen år. Men funksjonaliteten er svært god, alt er smart og intuitivt plassert.

Denne Audien skal bare ti nordmenn kjøpe

 

Går den bra?

4,2-liters dieselkraftverk lover bra, og den innfrir absolutt i praksis. Skyvet er voldsomt når du gir full gass. 4,7 sekunder på 0-100 er på grensen til superbil-prestasjoner. Men her sitter vi altså i stor sedan, ikke noen sportsbil.

Samtidig skjer alt fullstendig uten dramatikk. På tomgang maler V8-eren stille og kultivert. Når det er travelt, skifter den karakter og de 385 hestekreftene snerrer potent der framme foran torpedoveggen.

Sjelden har det gått fortere å kjøre forbi trailere som snegler seg forbi andre trailere og omsider legger seg inn igjen. 850 NM er noe vi tidligere mer forbandt med lastebiler. Her gir det herlige prestasjoner.

Bånn gass i 90 km/t – og det gjelder å følge godt med i head up-displayet for at ikke hastigheten skal passere førerkortbeslag på null komma svisj.

Samtidig skjer alt dempet og sivilisert når du ønsker det. På vanlig ”norsk” kjøring, er frustrasjonen egentlig at du så sjelden får tatt ut i nærheten av alt som bor i motoren. I 120 km/t på motorvei, ligger den og hviler seg på rundt 1500 omdreininger. Her er det MYE igjen. En snartur til autobahn av og til er nok å anbefale for norske eiere!

Dette er A8-en som aldri kom i produksjon

 

... og hva er konklusjonen?

Under et avdempet ytre, er dette en potent og fullstendig gjennomført kjøremaskin. Audi er gode på feelgood-faktor og detaljer. Det oppleves virkelig som første klasse å sitte bak rattet her – eller for den saks skyld i baksetet, med en god bunke brytere og innstillinger tilgjengelig der også.

Startprisen er på drøyt 1,3 millioner, og når testbilen er ferdig spekket, har vi fått på utstyr til 347.070 kroner i tillegg til det.

Sluttsum: 1.678.170 kroner. Ja det er veldig mye penger for en bil!

Ut fra et fornuftspersektiv er dette naturligvis ikke noe ”godt” kjøp. Du får langt på vei det samme i en A6 og kan spekke den også til himmels – og fortsatt ha penger til overst.

Men heldigvis er det nå en gang sånn at noen biljøpere ikke trenger å tenke fornuft når de velger.

Mercedes S-klasse har både nyhetens interesse og er mye mer utagerende på design enn A8. For noen er det viktig - andre igjen vil heller ha noe som gjør mindre utav seg i trafikken og i parkeringskjelleren på jobben.

Til 1,6 millioner kroner må vi kunne fastslå at A8 er en svært diskret bil. Showoff-faktoren er lav, bilen desto mer kompetent.

Centennial: Dette er råsjelden luksusbil - til lavpris

 

Pluss: Gjennomført luksusbil, voldsomme krefter.

Minus: Blir det litt for diskret?

 

Smart å betale ekstra for 4x4? 

Bil: Audi A8 Modell: 4,2 TDI quattro tiptronic Motor: 4,2-liter V8 diesel Effekt: 385 hk / 850 Nm 0–100 km/t: 4,7 sekunder Forbruk: 0,74l/mil ved blandet kjøring Lengde/bredde/høyde: 514/195/146 cm. Bagasjerom: 490 liter Pris fra: Kr 1.331.100 kroner Pris testbil: 1.678.170 kroner

LES OGSÅ: Plutselig var det som hele biltypen gikk av moten

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå