Hva er dette?
Vi har testet innstegsmodellen av Mercedes nye flaggskip – S-klasse. En skikkelig direktørbil – som oser kvalitet og premium lang vei.
Mercedes har selv uttalt at de med denne ønsker å lage verdens beste bil. Det merkes at Mercedes her virkelig har tatt steget helt ut – og ikke bare erstattet S-klasse, men også überluksusbilen Maybach.
Du merker det egentlig bare mer og mer jo lengre tid du bruker i bilen. Detaljnivået er nesten komisk pertentlig. Det er som om 20 personer har jobbet et halvt år utelukkende med å sørge for at knappen som justerer luftdysene skal være HELT perfekt å se på, ta på og bruke.
Det samme kan sies om måten Burmester-høyttalerne er innfelt i dørene på, og den elegante analoge klokken i dashbordet. Absolutt ingenting er overlatt til tilfeldighetene i denne bilen.
Broom-Benny var med i en eksklusiv gruppe journalister som var invitert til lanseringen av denne bilen i Canada tidligere i sommer. Men han kjørte bare de største motoralternativene.
Denne gangen skal vi teste innstegsmodellen – med dieselmotor.
Her kan du lese Bennys test fra Canada
Hvordan er den å kjøre?
Når du synker ned i de herlige skinnsetene, setter på massasje med "varme steiner" (i realiteten luftputer som varmes opp) – og setter kursen hjemover etter en lang dag på kontoret, er det vanskelig å tenke seg et sted du heller vil være.
Trafikk, støy og hverdagens kjas og mas er effektivt stengt ute – der du sitter i en kapsel fylt med velbehag og nytelse. Det høres kanskje ut som en cheesy reklametekst, men slik er det faktisk. I S-klasse er du i din egen lille verden.
Komforten er ekstrem – og går utenpå det vi har testet – også av sammenlignbare biler.
Testbilen er også utstyrt med varmepakke. Det vil si at midtarmlenet både foran og bak, samt armlene på dørene er oppvarmet. Høres det litt rart ut? Vi kan bare tenke oss hvor behagelig det er på vinteren...
LES OGSÅ: Eirik (5) kjørte S-klasse til barnehagen
Finest utenpå eller inni?
Vi har veldig sansen for det nye utseendet, med unntak av frontlyktene, som kanskje ikke "sitter" helt. Det er noe med LED-lyset som legger seg over hovedlyset som vi ikke får helt til å stemme. Kanskje det blir en vanesak?
Men ellers er det lite å sette fingeren på når det kommer til eksteriøret. Vi liker bakenden veldig godt, profilen er også elegant og pen. AMG-pakken gir et tøffere utseende.
Innvendig jubler vi over at det endelig er kommet hurtigmeny-knapper til infotainmentsystemet, slik BMW og Audi har hatt i flere år allerede. Vær så snill, Mercedes, la dette skje nedover i modellrekkene også. Det gjør det så mye raskere å navigere mellom radio, telefon, navigasjon og kjørecomputer.
Atmosfærebelysningen (du kan velge mellom flere forskjellige farger) er også en smakssak – men vi synes det fungerer i en slik bil.
Vår eneste skuffelse innvendig er at grafikken på navigasjonen ikke kan måle seg med det Audi og BMW kan vise til. Her forventer vi at det tas grep. Og hva med head up-display? Det er det på høy tid at også Mercedes får på bilene sine. Ryktene sier at det vil skje neste år.
LES OGSÅ: Fant Mercedes til 70 mill. hos høgger'n
Hvordan er plassen?
S-klasse er en stor bil – og plassen deretter. To personer (det skal aldri sitte tre i baksetet på en S-klasse, selv om det egentlig går fint an), har alt de trenger av armslag.
Hvis du bestiller en bil med skjermer også for de i baksetet ser det straks litt trangere ut. Men det oppleves ikke slik i realiteten, da skjermen er såpass høyt oppe at den ikke kommer i veien for knærne.
I bagasjerommet er det plass til golfbager, kofferter og annet som direktører måtte finne på å ta med seg på tur. 510 liter holder for de fleste – og er på nivå med konkurrentene.
LES OGSÅ: Mercedes S-klasse: Luksusbilen som mageplasket
Går den bra?
Det viktige spørsmålet er ikke om den går bra, men om den går komfortabelt og effektivt. Og det kan vi svare ja på. Innstegsmodellen, 350 CDI, har 258 hk og et dreiemoment på voldsomme 620 nm. Nok i massevis. Men det er uansett ikke ytelser som står i fokus på denne bilen.
0–100 km/t er gjort på bare 6,8 sekunder, men det føles så udramatisk og stille at du nesten ikke merker det en gang.
Det skal også sies at du kan stille inn bilen etter humøret. Og ønsker du å gi på i svingene så takler den det også overraskende bra. Helt magisk er det ikke, for du merker at det er en tung og stor bil – men bilen henger med mye lenger enn de fleste er tilbøyelig til å prøve.
Forbruket, om du kjører slik at baksetepassasjerene skal kunne slappe godt av, er på 0,55 l/mil. Det er bare å la seg imponere! Bilen er tross alt over 5 meter lang og veier tett opptil 2 tonn.
Og hvis du vil kjenne et mer markant skyv under akselerasjonen, så kan du jo alltids slå deg løs og gå for en av V8-modellene. 4,7-literen har for eksempel 455 hk og 700 nm. Da blir både lyd og fraspark mer dramatisk...
Pluss: Komfort av en annen verden og gjennomført luksus
Minus: Dyr hvis du skal ha firehjulstrekk
LES OGSÅ: Denne Mercedesen har naboen garantert ikke maken til
Og hva er konklusjonen?
Dette er en den nye sjefen blant sjefene. Tysk direktørbil blir ikke mer komfortabelt, elegant eller luksuriøst enn dette.
Samtidig har Mercedes virkelig lagt ned innsats i å gjøre kjøreegenskapene bedre også, om en ønsker å være litt friskere i kjørestilen. Og forbruket er klasseledende.
Prisen er fortsatt høy (1.037.400 kroner), og for eksempel koster kommende faceliftede Audi A8 mer eller mindre det samme som S-klasse – men den inkluderer Quattro firehjulsdrift. For en del vil dette være et avgjørende argument for å velge bort S-klassen.
BMW 7-serie, som ble faceliftet tidligere i år, har lavest startpris på 1.008.200 kroner – da med 211 hestekrefter. Med 258 hk koster den omtrent akkurat det samme som S-klasse.
Bil: Mercedes S-klasse Type: 350 CDI Motor: 3-liter V6, diesel Effekt: 258 hk/620 nm 0–100 km/t: 6,8 sek. Forbruk: 0,55 l/mil Bagasjerom: 510 liter Pris: Fra 1.037.400 kroner, Pris testbil: 1.549.872 kroner |
LES OGSÅ: Storfamiliens drømmebil til Passat-pris