De siste årene har de poppet opp omtrent som popcorn i en varm kjele. Vi snakker om firedørs GT-biler som er raust utstyrt, har god plass til både folk og bagasje – og noen av dem byr også på en finslepen kjøreglede og ytelser som får det meste rundt til å blekne.
Aller først ut var Maserati Quattroporte. Senere har biler som Aston Marin Rapide, Bentley Continental, BMW 6-serie Grand Coupe og for så vidt Ferrari FF også – selv om den ikke har fire dører – fulgt opp med fullvedige fireseters biler.
Porsche vil selvfølgelig ha sin bit av denne kaka og lanserte i 2009 sin Panamera. Navnet er inspirert av det legendariske billøpet Carrera Panamericana.
Hva er dette?
Tanken om en firedørs GT-bil har Porsche leflet med lenge. Allerede på 70-tallet hadde de en firedørs 911 i trafikk. Senere på 80-tallet kom konseptbilen Porsche 989.
Dette er biler som utvilsomt har dannet grunnlaget for dagens Porsche Panamera.
Bilen jeg skal tilbringe de neste dagene sammen med er en dieselutgave med bakhjulstrekk. Motoren er en 3-liter V6 diesel på 211 hestekrefter og massive 550 Nm i dreiemoment.
Dette er altså rimeligste Panamera-utgave og prisene starter på rett under 1 million kroner. Vår velutstyrte testbil har en pris på 1 266 300 kroner.
Hvordan er den å kjøre?
Ja, dette blir jo en prøvelse. Som noe konservativ og hardcore Porsche 911-fan og eier, må jeg innrømme at jeg er en smule skeptisk til ei sidrumpa dieselpurke med fire dører. Kan dette være Porsche da?
Men som så ofte før – hovmod står for fall. Allerede før jeg har startet opp – mens jeg enda sitter i setet og betrakter interiøret – kjenner jeg at godfølelsen kommer sigende.
Du setter deg ned i denne bilen – og i hvilke deilige seter! Det er nesten så man hører et lite ”sluuup” der de formelig suger seg fast i ryggen og rumpa. Jeg tror dette er det beste setet jeg noensinne har sittet i! Resten av interiøret følger opp. Lekkert, eksklusivt, sporty og moderne.
Bilen er dessuten utstyrt med Sport Chrono-pakken, som inkluderer en Sport Plus-knapp. Den gir strammere demping, skarpere styring og luftfjærer som senker karosseriet inntil 25 mm. Det gjør ikke akkurat saken verre.
Nøkkelen er som seg hør og bør plasser på venstre side av rattet. Med en dyp bassaktig brumming vekkes dieselhestene til live.
Når man tråkker på snerrer den litt forsiktig, før den setter seg noen få millimeter bak og skyter av gårde. Porsches gode 8-tinns automatgirkasse klasker inn nye gir på eksakt rett sted – og fra 0–100 km/t bruker den 7 sekunder. Slett ikke verst det, for en 5 meter lang firedørsbil med dieselmotor!
Til tross for de grove forskjellene i dimensjoner og vekt, er kjørefølelsen ikke håpløst langt fra 911. Selvfølgelig merker man både lengde, vekt og familiebil-egenskapene. Men både understell og styring er langt mer "sportsbil” enn hva jeg både trodde og våget å håpet på. Sånn sett har jeg fått meg en hyggelig overraskelse for de neste dagene.
Samtidig er komforten vel ivaretatt, skal du på tur med familien slår du av ”gutteknappen” (sport) og byr dermed på økt komfort.
Les også: Vår test av Ferrari FF her:
Hvordan er plassen?
Som nevnt er bilen stor. Den mangler bare 3 små millimeter på å være fem meter lang, samtidig som den er bred. Men den er også lav – bare 1,4 meter høy. Plassen foran er aldeles nydelig – og man sitter lavt på ekte sportsbilvis.
Plassen i baksetene er også overraskende stor, også her sitter man forholdsvis lavt.
Om man skal sette fingeren på noe så blir det eventuelt bagasjeplassen som med sine 445-liter er noe begrenset – selv om det faktisk er 100 liter mer enn på en VW Golf. Så til denne biltypen å være er det slett ikke så verst allikevel. Tipper at de fleste får med det de trenger her.
Porsche til 200 000 – dette får du:
Finest utenpå eller inni?
Om Porsche Panameras design kan det sies mye. Annerledes, spektakulær, voldsom og karakteristisk. Men kanskje ikke direkte pen – i alle fall ikke i min øyne.
Det den mangler på skjønnhet tar den helt klart igjen på både karisma og utstråling. Uansett hvor hardt jeg prøver så blir den altså ikke pen. Utvendig.
Når dørene åpnes og man setter seg inn derimot. Da er den ”bærre lækker”. Topp finish, topp materialkvalitet, tøff, moderne og med lekkert design og med en passe dose særegenhet – enten det er dashbord, forseter eller bakseter det er snakk om.
Les også: Fant bil til 70 millioner – hos høgger'n!
Går den bra?
Skal du ha raskeste bilen i by'n er Panamera diesel med "Norges-motoren" på 211 hk kanskje ikke helt bilen for deg. Da bør du heller gå for en bensinutgave. Har du det skikkelig brenntravelt er jo en turboutgave å foretrekke.
Når det er sagt, leverer 3-liters dieselen som vi kjenner fra Audi, varene. 0–100 km/t på 7 sekunder er kjapt det – men du blir ikke vettskremt ...
Girkassa (kommer også fra Audi) passer motoren godt, men oppleves kanskje som litt traust i normalmodus, men igjen – det finnes en sportknapp. Den gjør livet en del morsommere!
Selvsagt er ikke denne girkassen like kjapp som PDK-versjonen vi finner i noen av de andre modellene. Men for raske, lange turer så fungerer denne drivpakken aldeles utmerket!
Porsche 928: Endelig får klassikeren en oppfølger
... og hva er konklusjonen?
Mer sportsbilfølelse i en dieseldrevet firedørs familiebil tror jeg du kommer til å slite seriøst med å oppdrive.
Kombinasjonen av status, ytelse og kjøreegenskaper er svært vellykket. Det gjør Panamera til et høyaktuelt alternativ for dem som blar opp godt over millionen en for Audi A8, BMW 7-serie, en stor Mercedes eller en sporty SUV ala BMW X5 eller konsernbroder Porsche Cayenne, for den saks skyld.
Det er tydeligvis flere enn oss som liker Panamera. Faktisk så er det solgt flere nye Panamera enn den nye Porsche 911-en som kom i vinter – hittil i år i Norge.
Disse tallene vil trolig endre seg etter hvert som vårsola får skikkelig tak og 911-en kommer som cabriolet og med firehjulstrekk etter hvert. Men allikevel ...
Audi A8: Familiedrøm til 1,7 millioner
Pluss: Sportsbil for lange, raske dagsetapper med familien
Minus: Ikke den peneste jenta i klassen å se på – men skjønnhet kommer innenfra.
Bil: Porsche Modell: Panamera Diesel. Motor: 3-liter V6 diesel Effekt: 211 hk / 500 Nm 0–100 km/t: 7,0 sekunder Toppfart: 240 km/t Pris fra: 973 000,- Pris testbil: 1 266 300,- |
Se video: Vi har kjørt i 318 km/t med Porsche Panamera turbo: