Finn biler og biltester

2014 Audi SQ5

Test: Audi SQ5: Dette har Audi aldri gjort før

Men det fungerer godt - allerede på første forsøk.

 

Hva er dette?

Audis populære Q5 har fått et nytt tilskudd til familien – nemlig en S-modell – som går på diesel! Audi har jo i mange år laget verstingutgaver av de vanlige modellene sine – med betegnelse S- eller RS.

Felles for disse – utover å ha krefter i overflod - har vært at de har gått på bensin.

Men nå er det nye tider. Og i 2014 er det mulig å få en S-modell på diesel også. 

SQ5 byr faktisk på imponerende 333 hk. Det er mye. Og vi var nysgjerrige på å finne ut hvordan disse kreftene opplevdes i praksis. Er den verdig S-merkelappen?

Kjøpe Audi Q5 brukt: Sjekk vår komplette kjøpeguide først!

 

Hvordan er den å kjøre?

Audi Q5 er en bil som byr på hyggelig kjøreopplevelse. S-en er senket tre centimeter sammenlignet med en vanlig Q5 - og testbilen har drive select, som lar deg velge mellom ulike kjøreprogrammer. Det skal blant annet gjøre det lettere å utnytte den kraftige motoren.

Men forskjellene mellom ytterpunktene, Dynamic (det mest sportslige) og Comfort, er ikke fullt så stor som vi skulle ønske.

For selv om du her har sportsbileffekt, er det jo i utgangspunktet en familiebil som til vanlig vil bli kjørt ”normalt". Og da hadde det vært bra å kunne oppleve den enda mer sivilisert og myk i comfort-modus.

Helt sportslig blir det naturlig nok heller ikke - ettersom det er vanskelig å kompensere for at dette er en ganske tung bil - som har noe høyere bakkeklaring og tyngdepunkt enn en vanlig personbil. Vi haster med å legge til at testbilen er utstyrt med myke vinterdekk, som naturligvis ikke gjør saken noe bedre.

Men når det er sagt: Det er ikke så mange SUV-er som holder følge gjennom svingene.

Her kan du lese vår test av Audi Q5 facelift

 

Går den bra?

Det skal vi hilse å si! 0-100 km/t feies unna på 5,1 sekunder. Dæven, for et trøkk! Det er nesten naturstridig å ha en SUV med denne typen akselerasjon. Godt hjulpet av den svært effektive S-tronic-girkassen som smeller inn girene med imponerende effektivitet – setter Q5-en seg litt på bakbena og bare toger framover.

Lyden er også i særklasse. Det broomer akkurat slik det skal gjøre – i en V8-bensinmotor! Det er ikke mange som vil kunne avsløre at det er en dieselbil det er snakk om.

Men en ting savner vi – og det er selve kjøremønsteret til bensinmotorer. Det å kunne dra turtelleren oppover skalaen – langt forbi 5.000-5.500 omdreininger i minuttet. 

Les også: Audi Q5: Status-SUVen som koster deg minst

 

Finest utenpå eller inni?

Q5 har vært med oss lenge. Den har aldri vært spesielt banebrytende, men det avrundede og trauste designet har helt klart funnet en hel del tilhengere, både i Norge og ellers i verden.

Den blir spritet opp litt med knallblå lakk på testbilen, og noen S-detaljer her og der. Men egentlig er det hekken som i størst grad avslører hvilke krefter som befinner seg under panseret. Der er det nemlig både takspoiler og fire, potente enderør.

Interiøret er typisk Audi - skyhøy opplevd kvalitet, ryddig og pent. Infotainmentsystemet er bra - men skjermen begynner å bli liten sammenlignet med andre premiummodeller.

Likevel synes vi det er interiøret som står seg best på Q5.

Les også: Audi eller Volvo: Hvilken hadde du valgt?

 

Hvordan er plassen?

Det er hva vi vil kalle ”helt greit”. Det finnes en del som har bedre plass – og noen som har mindre. Men med tanke på hvor stor bilen er, og hvor effektivt en utnytter plassen i mindre biler, så er ikke dette mer enn det må være.Bagasjerommet er på 540 liter – og øker 1.560 liter om du legger ned baksetene.

På den positive siden skal det nevnes at den andre seteraden er justerbar i lengderetning – og vinkelen på seteryggen kan også justeres.

Baksetene er romslige nok for de fleste. Men takhøyden kan være noe sparsommelige for de høyeste av oss. Undertegnede på 190 cm når såvidt oppi.

Denne Audien er noe av det morsomste vi har testet på lenge!

 

Konklusjon:


SQ5 har så avgjort mye av det som trengs for å bære S-emblemet med stolthet. Den er uhyre rask, den er diskret, lyden er rå (selv om det er diesel!), girkassen eksemplarisk effektiv - og setene er også verdig en sportsbil.

 

Audi SQ5

Motor: 3-liter, V6

Effekt: 313 hk / 650 nm

0-100 km/t: 5,1 sek.

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 0,72 l/mil

Bagasjerom: 540 liter/ 1560 liter

Vekt: 1920 kg

Pris: Fra 932.100 kroner

Pris testbil: 1.145.580 kroner

Men det er ikke til å stikke under en stol at dette er en SUV - og at motoren går på diesel. Og det er to viktige grunner til følgende konklusjon: Dette er ingen sportsbil. 

Det har det nok heller aldri vært ambisjonen at det skal være. SQ5 er en nisjebil som toger nedover motorveien uten å blunke, i hastigheter de fleste andre biler ville fått alvorlig pustebesvær av.

Prisen ender på godt over millionen med "riktig" utstyr. Det er få konkurrenter her - men BMW X3 35d har også over 300 hk. Startprisen på BMWen er faktisk nesten 60.000 kroner lavere - men den er et par tiendedeler tregere fra 0-100 km/t ... Noen har et misunnelsesverdig luksusproblem hvis de må velge mellom disse to. 

Les også: Nå kan du redde denne Audi-klassikeren

 

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå