Finn biler og biltester

2015 BMW 2-Serie M235i xDrive Coupé aut Coupè Bensin

Test: BMW M235i xDrive: Denne burde vært skrevet ut på blå resept

En BMW som virkelig øker livskvaliteten. Les testen:

 

Hva er dette?

BMW har gjort det igjen – laget en kompakt bil med superkrefter. M235i er navnet. Og hvis du er av typen som måler livskvalitet i hvor moro du kan ha det på fire hjul, burde denne bilen vært skrevet ut på blå resept.

M235i er i bunn og grunn en 1-serie – det er jo bare at BMW har valgt å kalle coupeversjonen av 1-serien for 2-serie. På samme måte som at 3-serien plutselig ble 4-serie i coupe- og cabrioletutgaven.

Det heter at en god latter forlenger livet, og jeg er ganske sikker på at jeg i løpet av testperioden har klart å gjøre opp for mye av ugjerningene jeg har utsatt kroppen for gjennom årenes løp. 

Små, rampete biler er kjempegøy – og denne er en av de som virkelig har gjort sterkt inntrykk.

Les vår kjøpeguide på første generasjon BMW M3 her

 

Hvordan er den å kjøre?

Med fare for å være repeterende: GØY!

M235i har bare to pedaler, og girer stort sett selv, men du kan overstyre med hendler på rattet. Det fungerer forresten godt. Når det kommer til automatgir – er det vanskelig å overgå BMWs sportsgirkasse. Men helt det samme som manuelt gir blir det likevel ikke.

Like leken som en annen hysterisk morsom bil, nemlig den ikke veldig fjerne slektningen 1M Coupe, er den ikke. Rett og slett fordi den er såpass "trygg" med sin firehjulsdrift. Men i hverdagen er ikke den tryggheten noe negativt. Særlig hyggelig er det med ekstra framkommelighet på vinterstid. 

Dessuten favoriseres bakhjulene i utgangspunktet, så den slenger med rumpa om du vil det.

Og med sine drøyt 1,5 tonn er den både lettere og mer smidig enn både 3- og 4-serien. Det merkes. Du får den gode følelsen som med 3-serien i gamle dager. Det er bra at BMW har laget en mindre modellserie, etter at 3-serien har vokst seg såpass stor.

Les også: Rå sportsbiler til Passat-pris

 

Finest utenpå eller inni?

Utseende på M235i er ganske nedtonet, men likevel sportslig. De fleste som ser den, vil ikke ofre den en tanke. Men kjennere vil merke seg M-stylingen (det MÅ du ha på denne bilen), M-merkene og den diskrete leppen på bakluka, og store, mørke felger.

Dette er en bil som, selv om den er kostbar, er langt billigere enn modeller som M3 og M4. Dermed blir den nesten litt folkelig. Det er i alle fall ikke noe "flashy" over den. Dette er en bil for de som vil ha det moro, og som ikke synes det er viktig at naboen vet hvilke fartsressurser du har til rådighet.

Innvendig er det typisk BMW: Ryddig, høy kvalitetsfølelse – ispedd en hel del sportslighet. Treeiket ratt hører med, dype og sportslige stoler også. 

Vi liker best eksteriøret – 2-serien er en skikkelig tøff, liten bil.

Les testen av BMW 1M Coupe – bilen alle "morobiler" måles mot...

 

Hvordan er plassen?

Selv om plass ikke er det aller viktigste i en slik bil, er det ikke til å komme fra at muligheten til å ta med seg to personer i baksetet og en del bagasje er en praktisk fordel.

2-serien er helt ok til fire voksne personer på små turer, eller lengre turer om det er barn i baksetet. Men utsikten for de to bak er heller skral, så her gjelder det å ha lesebrett og annen underholdning innen rekkevidde. Ellers blir det fryktelig kjedelig.

Foran er det ingenting å klage på. Men hvis du hører at det knaser i beina på den som sitter bak deg, må du imidlertid vurdere å ofre litt av din egen beinplass.

Bagasjerommet er på 390 liter. Slett ikke ille. Dessuten kan baksetene legges ned, og det er skiluke.

Les også: BMW M3: Noen bilder bør du rett og slett holde deg unna

 

Går den bra?

Du kan jo trekke noen slutninger selv utifra følgende oppskrift: Dytt en BMW-produsert rekkesekser med turbomotor på 326 hk inn i en kompakt bil, som bare veier drøyt halvannet tonn. Resultatet er bokstavelig talt spinnvilt. 

0-100 km/t leveres på svært så effektive 4,8 sekunder. Det er nesten et halvt sekund raskere enn tredje generasjon M3! Toppfarten er av sømmelighetsgrunner begrenset til 250 km/t.

Alt dette kan i dag leveres i en bil som klarer seg med et snittforbruk på 0,71 l/mil. Du skal være rimelig lei av livet for å kunne skryte av å oppnå de tallene! Eco-innstillingen på denne bilen vil nok støve ned og gå i oppløsning i 9 av 10 tilfeller. 

Comfort-modusen ble faktisk brukt nesten like mye som Sport. Det er mest behagelig på litt lengre turer.

Men de gangene du kjenner at livet byr på litt for mange utfordringer, skyene henger vel lavt og humøret er på bånn, er det bare å finne en ledig vei, aktivere Sport-modus og la det stå til. Gjerne med hyppig bruk av andregir. Og vips, så ser alt litt lysere ut. Vi lover...

BMW M235i

Motor: 3-liters R6, turbo

Drivstoff: Bensin

Effekt: 326 hk / 450 nm

0-100 km/t: 4,6 sek.

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 0,71 l/mil

Lengde x bredde x høyde: 445 x 177 x 141 cm

Bagasjerom: 390 liter

Pris: Fra 778.000 kroner

Pris testbil: 917.000 kroner

Les også: Dette heftet er verdt mange tusen kroner

Hva er konklusjonen?

Lykkepille på fire hjul. Det er hva vi vil kalle denne bilen. Det eneste som gjør oss inderlig ulykkelig, er at vi ikke kan parkere den i garasjen på permanent basis. Det er nok ikke så veldig mange som kan ta seg råd til ta farvel med minst 780.000 kroner for denne bilen. Med riktig utstyr kan du lett ende opp på over 900.000, slik som testbilen.

Dessuten er det noen sterke konkurrenter her. A 45 AMG, for eksempel, som er enda raskere, sterkere og har et mer praktisk karosseri, uten at prisforskjellen er voldsomt stor. 

1M Coupe er fortsatt vår favoritt i denne klassen, mye fordi den har bakhjulsdrift i stedet for 4x4, og manuell gir i stedet for automat. Men M235i er mer sivilisert, mer praktisk og enda raskere. 

Pluss: Kjøreegenskaper slik (nesten) bare BMW kan
Minus: 800.000 kroner er mye penger for en kompaktbil

Les også: Service i Sverige: Gjør de like bra jobb?

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå