Finn biler og biltester

2012 Ford Kuga 2,0 TDCi 140hk Individual Aut. Sport Utility Vehicle Diesel

Test Ford Kuga 2,0 TDCi Individual: Noen måneder til - så er den borte

Nå er det sluttsalg, noe å tenke på?

Nå er det ikke lenge til første generasjon Ford Kuga er sluttsolgt - og forlater oss for godt.

Fords første europeiske SUV lovet så mye da den kom. Vellykket og sporty design, gode kjøreegenskaper, størrelse som gjorde at den gikk rett inn i en bilklasse i sterk vekst.

Det meste lå til rette for at dette skulle bli en bestselger. Fire år senere kan vi konstatere at det ikke helt gikk slik.

 

Mye å by på

Akkurat nå er det sluttsalg på Kuga, med svært gode tilbud. Noe å tenke på – eller er den på overtid?

Etter en liten uke bak rattet på Kuga er vår konklusjon at bilen fortsatt har mye å by på.

På mange områder er den fortsatt helt på høyde med yngre konkurrenter. Kjøreegenskapene går utenpå det meste i klassen og designet har holdt seg godt, en svært forsiktig facelift underveis har også bidratt til det.

LES OGSÅ: Nå er det høstsalg på Ford Kuga

 

Lite bagasjerom

Samtidig har den fortsatt de to viktigste svakhetene som vi mener er hovedårsaken til at salget aldri har tatt helt av: Nemlig for liten plass og ”feil” motorisering i forhold til mange av konkurrentene.

For å starte med det første: I likhet med mange av konkurrentene i denne klassen har Kuga kompakte ytre mål. Det burde egentlig ikke være avgjørende, men problemet er at Ford heller ikke har gjort noen spesielt god jobb med plassutnyttelsen.

410 liter bagasjerom er ikke mye. Dessuten skorter det på fleksibilitet og smarte løsninger.

LES OGSÅ: – Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

 

Glem store barneseter

Bakseter som er skyvbare i lengderetningen har reddet mange familieturer med biler i denne klassen. Det kan du bare glemme i Kuga. Det er også få oppbevaringsrom rundt om i bilen.

Det virker som Ford tok litt lett på oppgaven under utviklingen, det straffer seg.

De av oss som er belemret med store, bakovervendte barneseter, kan i praksis glemme veldig mange biler i denne klassen. I Kuga er det ikke spesielt hyggelig å sitte i foran når slike seter er montert. Kupeen er rett og slett for kort.

 

Til lavere pris

2-liters dieselmotoren på 140 hestekrefter er en velkjent sak og i Kuga gir den veldig fint overskudd. Sterk, kjapp og seig, samtidig som den samarbeider godt med den relativt nye Powershift-girkassen til Ford. Men i forhold til avgifter og priser burde Ford helt klart hatt et mindre motoralternativ.

Biler som Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX og Subaru XV tilbyr i praksis veldig mye av det samme som Kuga, men til lavere pris.

Ja, når testbil-Kugaen koster det samme som en fullspekket og splitter ny Mitsubishi Outlander med syv seter, da er det lett å skjønne at den blir for dyr.

Liten prisbombe – les testen av nye Outlander her:

 

Litt billigpreg

Kuga er basert på forrige generasjon Focus, og det merkes i interiøret at opphavet ikke var noen spesielt eksklusiv bil.

Selv i Individual-utgave med mye fint ekstrautstyr på plass, ser det litt billig ut. Detaljer som spinkle friskluftdyser, blanke plastlister og en ganske forhistorisk "plate" på rattet som styrer radio/stereo er blant det som trekker ned.

Sterk nykommer: Les testen av Ford Focus her:

 

Mye penger

Rimeligste Kuga starter nå på 383.200. Da i Trend-utgave. Individual med 140 hk og automatgir starter på 458.300 kroner.

"Vårt" eksemplar har i tillegg luksuspakke, panoramatak og navigasjon med parkeringskamera, for å nevne noe.

Dyreste Kuga er 163-hesteren i Individual-utgave og med automat. Da starter prisen på 474.500 kroner. Det er mye penger for en såpass liten bil.

LES OGSÅ: Snart kommer ny Kuga – les mer om den her:

 
Bruktmarkedet

Hva med bruktmarkedet? I skrivende stund ligger det rundt 200 brukte Kuga ute til salgs. Prisene nærmer seg nå 200.000 kroner for kurante eksemplarer som ikke har gått altfor langt.

Den rimeligste Kugaen akkurat nå ligger ute med prisantydning på 214.584 kroner.

Det er en 2009-modell som har gått 169.900 kroner. For 226.000 kroner kan du få en 2008-modell som har gått beskjedne 51.000 kilometer. Erfaringsmessig bør det være en del prutningsmonn på Kuga, særlig på biler som selges privat / ikke fra merkeforhandler.

LES OGSÅ: Kuga og Volkswagen Tiguan – hvorfor selger de så ulikt?


Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå