Finn biler og biltester

2012 Kia Sorento 2,0 CRDi Exclusive Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Kia Sorento 2,0 CRDi: Rett og slett for dyr

Les hvorfor den egentlig kunne vært en SUV-bestselger

Vi kjøper SUV-er som aldri før, men det er likevel ingen automatikk i at en SUV selger godt. Noen biler forsvinner under radaren – og er ikke engang med i vurderingen hos de aller fleste som kjøper bil i denne klassen.

Kia Sorento er et eksempel på akkurat det. Dette er en av de "glemte" SUV-ene på markedet. Andre generasjon Sorento har vært på markedet noen år nå, men bortsett fra en del varebiler, er det ikke ofte du ser en i trafikken.

Det er egentlig ganske snodig for her har Kia en bil som har mange forutsetninger for å bli en bestselger. God plass, mulighet for syv seter, to sterke dieselmotorer, hyggelige utstyrspakker og suveren garanti. Det er bare ett stort problem: Nemlig prislappen. Den gjør at Sorento ramler mellom de fleste stolene og ikke klarer å matche de bilene som egentlig skulle vært konkurrentene.

Diesel og automat er et must i denne klassen. Du får Sorento med den kombinasjonen i utgaven som har 2,2-liters diesel på 197 hk. Men da står det 637.400 kroner på prislappen. Vår testbil har 2-liters diesel på 150 hk. Den får du kun med manuell girkasse og i Exclusive-utgave starter den på 511.400 kroner. Det er stivt i forhold til de fleste konkurrentene.

Alt om Kia på broom.no – klikk her:

 

Hvordan er den å kjøre?

Hyundai-konsernet (som Kia er en del av), er voldsomt på offensiven og har blant annet skaffet seg et solid grep på det amerikanske SUV-markedet. Sorento produseres for eksempel også i West Point, Georgia, sammen med søstermodellen Hyundai Santa Fe.

Amerikansk smak har helt klart påvirket kjøreegenskapene. Styringen er så lett at bilen nesten føles vinglete og gir svært liten kontakt med underlaget. Den krenger også mye og trives ikke når ujevnheter og svinger kommer tett etter hverandre. Til gjengjeld er komforten høy når du lærer å avpasse farten etter bilens egenskaper. Men liker du å kjøre bil og vektlegger det tungt også i denne klassen, er Sorento neppe bilen for deg.

Støydempingen er godkjent, selv om motoren høres godt, særlig når den er kald. 4x4-systemet er elektronisk styrt og ved vanlig kjøring er Sorento helt forhjulsdrevet. Så fordeles kreftene bakover hvis et av forhjulene spinner. Under 30 km/t kan du låse den til 50/50 med krefter foran og bak.

LES OGSÅ: Hvordan kan denne være så billig?

 

Hvordan er plassen?

4,68 meter lang er Sorento nesten nøyaktig like lang som Mitsubishi Outlander og seks centimeter lenger enn en av bestselgeren i klassen, Volvo XC60.

Med tre seterader innabords, betyr det at beinplassen blir begrenset. Testbilen er "bare" femseter, og her er det rommelig i baksetet. Bagasjerommet sluker 531 liter, det er blant de beste i klassen.

Foran er det mange smarte smårom og Kia er flinke på praktiske løsninger. I praksis er plassen som i en ganske stor stasjonsvogn, det betyr at Sorento går utenpå flere av konkurrentene på dette området.

LES OGSÅ: Dette er kanskje Norges tryggeste bilkjøp

 

Finest utenpå eller inni?

Sorento tilhører SUV-mellomklassen, men utenpå kan det nesten se ut som den hører hjemme en klasse over.

Den ser stor og ruvende ut, særlig forfra. Fronten er tøff og ganske aggressiv. Høyden er med på å underbygge preget av stor og høybygd SUV, mens hekken er langt mer anonym. Tar vi bort Kia-merkene, er det nesten umulig å gjette hvilken produsent denne bilen kommer fra, så kan man jo diskutere om det er positivt eller ikke.

Innvendig faller det litt gjennom. Navigasjonsskjermen og flere andre detaljer ser ut som de er hentet rett over fra mindre og mye rimeligere konsernsøsken. Spesielt midtkonsollen ser billig ut, med mye blank hardplast. På dårlig vei knirker det også ganske mye i dashbordet, det er ikke så veldig imponerende i en bil til over en halv million.

På dette punktet er det derfor klar seier til eksteriøret.

LES OGSÅ: Dette bilmerket er snart forsvunnet

 

Går den bra?

2-liters diesel i en såpass stor SUV får aldri blitt mer enn "tilstrekkelig". Som femseter veier Sorento 1760 kilo. Den sekstrinns manuelle girkassen er presis og lettsjaltet og det kommer godt med. Den må nemlig brukes aktivt for å utnytte kreftene best mulig. Sjettegiret er forresten et rent overgir, i motorveihastigheter skal det ikke mye stigning til før vi må ned i femte-, ja kanskje også fjerdegir.

0–100 km/t klokkes inn til 11,2 sekunder. Da skal det kjøres aktivt! Det holder til vanlig bruk, men jeg tipper 2,2-literen med 197 hk og 445 NM oppleves som mer inspirerende enn dette.

 

... og hva er konklusjonen?

De norske avgiftene har mye av skylden for at Kia Sorento priser seg ut i forhold til de beste konkurrentene. Hvis Kia hadde klart å tilby diesel og automat til samme pris som for eksempel Honda CR-V og Mitsubishi Outlander, kunne dette utmerket vel vært en bestselger. Når også kombinasjonen diesel og manuell girkasse starter på 471.400 (511.400 for testbilen i Exclusive-utgave) priser Sorento seg helt ut.

Synd, for særlig i syvseter-utgave kunne denne bilen vært interessant for mange. Hadde prisen også vært riktig, kunne vi tålt bedre uinspirerende kjøreegenskaper og billigpreg i interiøret. Det er selvfølgelig også positivt at Kia tilbyr syv års garanti på alle sine biler i Norge. Men slik det er nå, koster Sorento fort 100.000 kroner for mye. Da er det ikke rart det er lenge mellom du ser en av disse på hvite skilter. 

LES OGSÅ: Flerbruksbil? Disse bør du holde deg unna! 

Pluss: God plass, tøft design

Minus: Altfor dyr, uinspirerende kjøreegenskaper

Bil: Kia Sorento Modell: 2,0 CRDi Exclusive Motor: 2-liter diesel Effekt:150hk / 390 Nm 0–100 km/t: 11,2 sekunder Forbruk: 0,65 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 531/1546 liter Pris fra: Kr 511.400

LES OGSÅ: Ny billig-SUV er på vei

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå