Finn biler og biltester

2012 Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 110hk Trend & Fun Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI Trend & Fun 2WD - smart å kjøpe Tiguan med forhjulstrekk?

Du sparer faktisk 100.000 kroner. Les testen:

 

Hva er dette:

VW Tiguan i "spareutgave". Det betyr at firehjulstrekken er ofret og 2-liters dieselen ikke yter "mer enn" 110 hestekrefter.

Til gjengjeld sparer du mye penger! Nesten nøyaktig 100.000 kroner i forhold til rimeligste Tiguan med firehjulstrekk, da får du riktignok 140 hestekrefter i 2-liters dieselen.

I denne versjonen starter Tiguan på hyggelige 287.010 kroner. Trend & Fun-utgaven "vår" har i tillegg ekstrautstyr for 45.550 kroner, uten at den på noen måte blir noen utstyrsbombe av den grunn. Sluttsum på 332.560 kroner for en ny Tiguan er absolutt ikke avskrekkende.

Når vi biljournalister får biler til test, er det som regel svært godt utstyrte eksemplarer som importørene har i sin "pressebil-park". Denne bilen er imidlertid et unntak. Her er vi langt nede på Tiguan-stigen, Innvendig er det grått og nøkternt. Setene bærer preg av sparing og det enkle dashbord-designet blir ganske godt avslørt når det ikke er navigasjonsskjerm i midten. Ja, heller ikke multifunksjonsratt er på plass.

Spørsmålet blir da: Er det smart å "spare" 100.000 kroner og klare seg med tohjulstrekk? Det skal vi finne ut av nå.

 

Hvordan er den å kjøre?

Tiguan er en av de mest velkjørende bilene i denne klassen. Det inntrykket er med videre, selv om bilen er lettere og "bare" har forhjulstrekk.

Stabil og fin veiholdning (her har mange konkurrenter noe å lære) kombinert med bra komfort. Støydempingen mot motoren kunne vært noe bedre, men det er mange konkurrenter som er verre.

Forhjulstrekk holder naturligvis for de fleste og i de fleste situasjoner. Men jeg må innrømme at jeg sitter med følelsen av at det er noe som liksom ikke stemmer helt bak rattet i denne bilen når jeg vet at den ikke har firehjulstrekk. Tenker med meg selv at det må være veldig pinlig å kjøre seg fast... Men - det kan man selvfølgelig fint klare også med en firehjulstrekker.

Vil du lese stortesten av Tiguan? Da klikker du her:

 

Hvordan er plassen?

Tiguan ser mindre ut utenpå enn den er inni. Her sitter fire voksne veldig bra, men baksetet er smalt. Har du for eksempel to barnestoler, skal du få slite med å sitte mellom dem. Her merkes det at utgangspunktet for bilen er en Golf.

Bagasjerommet er ganske kort, men til gjengjeld dypt. 470 liter er midt på treet i klassen og ikke veldig stort. Men her har VW vært smarte nok til å utstyre bilen med baksete som kan skyves i lengderetningen, delt i 1/2-2/3.

Det er rett og slett gull verdt når du skal ha med deg mye. Det gir den ekstra fleksibiliteten som gjør at Tiguan plassmessig duger for de fleste.

Det er mange smårom rundt i interiøret, her har VW vært flinke til å tenke praktisk bruksnytte.

LES OGSÅ: Dette kommer til å bli en svært brysom konkurrent

 

Finest utenpå eller inni?

Tiguan har aldri vært noen vinner på design. Men den kler hvitt (som testbilen) og 18-tommers hjul tøffer den opp litt. Fronten er vellykket, men bakover blir det liksom litt puslete. Synd, for her ramler den litt i forhold til mange konkurrenter.

Interiøret har litt høy gråplast-faktor og i denne utstyrsversjonen er det nesten på grensen til spartansk.

 

Går den bra?

2-liters-dieselen går igjen på en rekke av VWs produkter. Her er den i nedtunet utgave med 110 hk og 280 NM. Manuelt gir føles litt feil i en bil som dette, men girkassa kler motoren bra. Typisk en motor som er "grei nok", uten at den byr på noe lekent overskudd.

11,3 sekunder på 0-100 km/t er også midt i laget. Den går litt fort tom for krefter på høye gir, sjettegiret blir derfor mye brukt som et ekstragir.

Et snittforbruk på 0,53 liter/mil er bra, men du skal være svært forsiktig med gassfoten for å klare det.

LES OGSÅ: Her snakker vi SUV-råskinn!

 

... og hva er konklusjonen?

Jeg vet at det sikkert er litt gammeldags å tenke slik og det kommer mange biler som dette i årene framover: Likevel synes jeg det er rart å kjøre SUV uten firehjulstrekk. Det blir nesten litt som fake merkeklær. De kan se både riktig og bra ut utenpå - men synet bedrar.

Til gjengjeld sparer du altså 100.000 kroner på å kjøpe Tiguan med forhjulstrekk. Det er mye penger - og for mange kunder er nok ikke behovet for firehjulstrekk så stort at det kan forsvare den differansen.

Bilen har fortsatt mange gode kvaliteter. Høy sittestilling (som er viktig for mange kjøpere, kanskje særlig godt voksne), fin komfort og et praktisk og rommelig interiør.

Så hvis budsjettet ikke rekker til å kjøpe med firehjulstrekk kan dette helt klart være et smart bilkjøp. Verditapet vil nok være endel høyere enn på 4x4-utgaven, men neppe så høyt at ikke totaløkonomien ved å kjøpe denne utgaven uansett blir bra.

Jeg ville imidlertid kostet på endel ekstrautstyr, om ikke annet så for å kompensere litt for at dette egentlig ikke helt er hva det gir seg ut for. 

 

Bil: Volkswagen Tiguan Modell: 110 TDI Trend & Fun Motor: 2-liter diesel Effekt: 110 hk / 280 Nm 0–100 km/t: 11,3 sekunder Forbruk: 0,53l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 470/600/1510 liter Pris: Fra kr 287.010,- Pris testbil: Kr 332.560,-

  

LES OGSÅ: Dette er SUV-en som vippet Tiguan av bestselger-tronen i 2010

For deg

Du vil ha en høyreist og praktisk familiebil, til hyggelig pris.

Ikke for deg

Du trenger en firehjulstrekker.

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå