Finn biler og biltester

BMW 3-Serie

BMW 3-Serie

80-tallet ble 90-tall og BMW la ned store ressurser i å følge opp kjempesuksessen med andre generasjon 3-serie. Bilen la på seg i alle retninger og gikk nesten en klasse opp i størrelse. Designet er en klar videreføring, men står samtidig støtt på egne bein. Ja, mange regner dette som den peneste 3-serien noensinne. Sikkert er det i alle fall at forgjengeren brått så veldig gammel ut da nye 3-serie rullet ut.
Litt av den bunnsolide kvalitetsfølelsen var imidlertid borte. Særlig i interiøret tillot BMW seg noen spareløsninger, uten at det gikk ut over salget.
Sedanen er nå en fullverdig familiebil. Stasjonsvogna (fortsatt Touring) kom i 1995 og ble raskt en ettertraktet bil. I tillegg fikk du 3-serien som coupe, kabriolet og tredørs kombi. Sistnevnte heter Compact og ble aldri helt akseptert av BMW-kjennere. BMW brukte her bakstillingen fra forrige 3-serie og tok flere innersvinger for å skaffe seg en Golf-rival uten altfor mye utviklingskostnader.
Flere motoralternativer enn noensinne å velge mellom. Basisutgavene kan føles nesten spartanske, men lista over ekstrautstyr er lang. BMW visste å ta seg godt betalt for dette, men på bruktmarkedet er det en klar fordel å ha en godt utstyrt bil.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Her er det et godt utvalg av biler. Mye er dårlig, men det er også mulig å gjøre gode kjøp om du tar deg tid til å lete! Pris og teknisk tilstand henger ofte sammen, og bilene er dyre å reparere hvis du må bruke merkeverksted. Rust er som alltid på gamle biler et stikkord. Sjekk nøye skjermer foran og bak, kanaler og nedkant av dører. Motorene kan bruke noe olje, og defekt kamaksel er heller ikke uvanlig. Endeledd og bærekuler i forstilling bør også sjekkes. Mange biler har gått i ungdomsmiljøer og kan være påkostet astronomiske summer i stereoanlegg, store hjul og styling. Mange er seriøse og gjør en god og grundig jobb, men det er ikke alltid sammenheng mellom «tøff-faktoren» og teknisk tilstand.

Hva skal du betale

Fra vrakpant og oppover. For en noenlunde grei bil til daglig bruk, bør du bla opp rundt 25 000 kr. For 50 000 kr får du en grei 318 TDS med 90 hk dieselmotor. For en skikkelig fin og godt utstyrt 1996/1997-modell koster ca 70 000 kr.

+ Pluss

Fortsatt en vinner på kjøreegenskaper
Familiebil - uten å bli kjedelig

- Minus

Se opp for hardt kjørte eksemplarer
De rimeligste utgavene mangler litt premium-følelse

Beste kjøp

318 iS med 140 hk motor. Sprek, snerten og lettkjørt. En så fin og ny bil som mulig.

Styr unna

Biler med mange eiere og dårlig servicehistorikk. Det finnes også mange skabbete «råneeksemplarer» til salgs. Kan være lurt å styre unna disse…

Sjekk også

Saab 900/9-3 (1993-2002)

Dette er den første Saaben som ble utviklet etter at GM tok over. Bilen er basert på Opel Vectra fra samme tid, noe som ga Saab-ingeniørene adskillige utford..

Audi A4 (1995-2001)

Den erstattet 80, og la grunnlaget for utrolig sterk Audi-framgang i mellomklassen andre halvdel av 90-tallet. A4 gjorde at Audi for alvor kunne konkurrere m..

Mercedes-Benz C-klasse (1993-2001)

Forgjengeren 190 var en stor suksess for Mercedes. Etter 11 år var den imidlertid mer enn klar for avløsning, og Mercedes kvitterte med den første C-klassen...

Siste nytt om BMW