Finn biler og biltester

Citroën Xantia

Citroën Xantia

Skal du ha billig, men samtidig ganske moderne bil? Da er Xantia en liten klassiker på bruktmarkedet!
Som ny slet den i hele levetiden å matche konkurrenter som Passat, Mondeo og Avensis, og på bruktmarkedet havner de fleste innerst i en krok hvor de blir stående. Og stående.
Men er du ute etter et mulig kupp, er dette absolutt en bil å vurdere, så lenge du er klar over svakhetene og ikke tror du kjøper Toyota-kvalitet.
Xantia har røtter helt tilbake til 1993 da den erstattet BX. To versjoner: 5-dørs kombi og stasjonsvogn. Sistnevnte er en skikkelig plassmester og rommer langt mer enn det litt beskjedne eksteriøret tilsier. Mye avansert understellsteknikk med hydraulisk fjæring og medstyrende bakaksel. Veldig bra når det virker, men fort veldig dyrt når det finner det for godt og ikke virke... Mye å velge mellom på motorsiden og også mange velutstyrte utgaver, særlig mot slutten.

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote Det er litt ekstremsport å kjøpe de eldste Xantia-ene. Det er mye som kan gå galt, og ofte gjør det nettopp det på disse bilene. Velholdte biler kan derimot gi mye glede. Bensinmotoren på 1,8 liter har ofte dårlig smøring – med full motoroverhaling som resultat. 1,9-liter diesel er heller ikke feilfri, så et godt tips er å gå for 2,0 HDI hvis du vil ha dieselmotor. Se opp for feil med bremseslanger foran, ujevne bakbremser/håndbrekk, hydrauliske fjærkuler foran og bak, oljelekkasje fra motor, trøbbel med dørlåser og varmeseter. Bilen har dessuten uvanlig stor svingradius: hele 11 meter!

+ Pluss

Fin komfort
Veldig mye bil for lite penger

- Minus

Sær teknikk som fort koster deg dyrt
Rufsete kvalitetsrykte

Beste kjøp

Vårt soleklare valg er en pen og velholdt stasjonsvogn med 2,0 HDI. Dette gir mye bil for pengene!

Styr unna

Tidlige kombiutgaver, med 1,8-liters motor med åtte ventiler.

Kjøpt ny av

Citroën-elskere som nok slet litt med å takle de firkantete linjene.

Historikk

1993 Lanseres med tre bensinmotorer: 1998 cm3 16V med 155 hk; 1998 cm3 med 123 hk; 1761 cm3 med 103 hk.
1995 Versjonen Xantia Activa lanseres med et avansert fjæringssystem. Xantia stasjonsvogn lanseres på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt med følgende motorer: 1,8i, 2,0i 16V, 2,0i Turbo CT og 1,9 Turbo D med tre utstyrsnivåer (X, SX og VSX).
1996 Kollisjonspute tilgjengelig på passasjersiden foran.
1997 Ny generasjon sidekollisjonsputer i Xantia. Gir beskyttelse både for hode og brystregion. Motorer: en 1,8-liters motor, en 2-liters bensinmotor med eller uten turbo, samt dieselmotorer på 1,9 eller 2,1 liter, begge med turbo.
1998 På den internasjonale bilutstillingen i Paris i oktober presenterer Citroën en ny generasjon dieselmotor med direkte innsprøytning av diesel under høyt trykk (Common Rail-teknologien).. Den nye dieselmotoren har et sylindervolum på 1997 cm3 og er utstyrt med en turbolader luft-luft som yter 110 hk.
1999 Den nye Common Rail-dieselmotoren introduseres i Norge i februar: Xantia 2,0 HDi. Xantia kan nå fås i 15 forskjellige versjoner. Den blir faceliftet med ny eksteriørdesign og en rekke endringer i interiøret. Modellen får sidekollisjonsputer for forsetene.
2000 Xantia blir erstattet av C5.

Sjekk også

Peugeot 406 (1996-2004)

En av de store folkebilene fra midten av 90-tallet og utover, og en modell som virkelig skaffet de norske Peugeot-forhandlerne mange kunder. Stasjonsvogna tr..

Renault Laguna (1994-2000)

Forgjengeren 21 ble aldri offisielt tatt inn til Norge, så Laguna markerte et comeback for Renault i denne klassen. Og det var et vellykket comeback. Laguna ..

Ford Mondeo (1993-2000)

Ford melket Sierra-suksessen så lenge de kunne (og strengt tatt litt til), men ingen ting var overlatt til tilfeldighetene da Mondeo endelig kom på markedet...

Siste nytt om Citroën