Skal du ha billig, men samtidig ganske moderne bil? Da er Xantia en liten klassiker på bruktmarkedet!
Som ny slet den i hele levetiden å matche konkurrenter som Passat, Mondeo og Avensis, og på bruktmarkedet havner de fleste innerst i en krok hvor de blir stående. Og stående.
Men er du ute etter et mulig kupp, er dette absolutt en bil å vurdere, så lenge du er klar over svakhetene og ikke tror du kjøper Toyota-kvalitet.
Xantia har røtter helt tilbake til 1993 da den erstattet BX. To versjoner: 5-dørs kombi og stasjonsvogn. Sistnevnte er en skikkelig plassmester og rommer langt mer enn det litt beskjedne eksteriøret tilsier. Mye avansert understellsteknikk med hydraulisk fjæring og medstyrende bakaksel. Veldig bra når det virker, men fort veldig dyrt når det finner det for godt og ikke virke... Mye å velge mellom på motorsiden og også mange velutstyrte utgaver, særlig mot slutten.
Fin komfort
Veldig mye bil for lite penger
Sær teknikk som fort koster deg dyrt
Rufsete kvalitetsrykte
Vårt soleklare valg er en pen og velholdt stasjonsvogn med 2,0 HDI. Dette gir mye bil for pengene!
Tidlige kombiutgaver, med 1,8-liters motor med åtte ventiler.
Citroën-elskere som nok slet litt med å takle de firkantete linjene.