Finn biler og biltester

Ford Mondeo

Ford Mondeo

Ford melket Sierra-suksessen så lenge de kunne (og strengt tatt litt til), men ingen ting var overlatt til tilfeldighetene da Mondeo endelig kom på markedet. Et av bilverdens største utviklingsbudsjetter lå i bunn. Ambisjonen var å gjøre Mondeo til en verdensbil.
Der Sierra var en designrevolusjon sammenlignet med forgjengeren Taunus, kom Mondeo nærmest snikende inn på markedet med glatte og forsiktige linjer. Men under det anonyme skallet, skjulte det seg en moderne bil. Ford hadde for alvor begynt å fokusere på gode kjøreegenskaper. I tillegg var Mondeo tidlig ute med mye sikkerhetsutstyr.
De aller fleste motoralternativene var helt nye. Kom som sedan, kombi og stasjonsvogn. Svært mye å velge mellom i bruktmarkedet. Du får ikke akkurat noen spennende bil, men prisene er hyggelige. En relativt stor facelift underveis gjorde at Mondeo holdt seg moderne ganske lenge, vi anbefaler å kjøpe bil fra etter faceliften

Vanlige feil og problemer

benny mener benny quote De første Mondeoene begynner å trekke på årene. Gamle biler ruster, og Mondeo er ikke noe unntak. Sjekk nøye hjulbuer og dørkanter, samt bakluke på stasjonsvogna. Noenlunde fersk registerreim er viktig. Defekt vannpumpe er en vanlig feil. Defekt topp-pakning er heller ingen sjeldenhet. Gulnede og matte hovedlykter forekommer ofte, noe som gir mangel på neste EU-kontroll. Tannstangen til styringen er en annen svakhet. Sjekk ellers generelle slitedeler som bremser, endeledd, bærekuler, støtdempere osv.

+ Pluss

Stasjonsvogna har dekket bilbehovet til mange småbarnsfamilier med dårlig råd
Fine kjøreegenskaper

- Minus

Til dels katastrofalt verditap
Ingen plassmester, baksetet er overraskende trangt

Beste kjøp

En godt vedlikeholdt éneiers 2000-modell Mondeo med lav kilometerstand i Trend- eller Giha-utgave med 1,8-liter bensin på 116 hk.

Styr unna

Dårlig vedlikeholdte eksemplarer der rusten i tillegg begynner å få tak. 4-dørsbiler er heller ikke spesielt attraktive.

Kjøpt ny av

Mondeo hadde rekordhøy firmabil-andel i starten. De fleste var hvite - og da de kom ut på bruktmarkedet tok de effektivt livet av annenhåndsverdien.

Historikk

1986 Produktutviklingen av Ford Mondeo ble iverksatt og kostet over 40 milliarder norske kroner. Det er et av de dyreste billanseringsprogrammene noensinne.
1993 Mondeo MKI lanseres som en verdensbil i januar. T re karosserier: Sedan, 4- og 5-dørs kombikupé og stasjonsvogn. Navnet Mondeo stammer fra det latinske ordet mundus (verden).
1994 Kåret til årets bil i Europa.
1996 MKII lanseres: Alt utvendig ble byttet ut med unntak av taket og dørene, som var identisk med MKI. Oppgradert interiør og bedre plass i baksetet. Interiørmessig fikk Mondeo setetrekk i velur, armlene med CD- og kassettholdere, fjernbetjent sentrallås, elektriske vindusheiser, elektrisk oppvarmede og regulerbare sidespeil, kjørecomputer, soltak og CD-veksler.

Sjekk også

Volkswagen Passat (1993-1996)

At dette var en helt ny Passat er ikke så enkelt å se helt umiddelbart. Utseendet minner mer om en facelift av forrige generasjon, men samtlige karosseriplat..

Opel Vectra (1995-2002)

Andregenerasjon Vectra er en skikkelig folkebil - og ikke minst var introduksjonen av stasjonsvognen en suksess. Som før kom den også som kombi og sedan. Ope..

Mitsubishi Galant (1997-2003)

Etter et par trøtte generasjoner, fikk Mitsubishis tradisjonsrike Galant en opptur med denne modellen. Et avansert understell ga gode og presise kjøreegenska..

Siste nytt om Ford