Etter suksessen med Zafira, bestemte Opel seg for å gi den en lillebror – kalt Meriva. To seter mindre (fem), men med stor grad av fleksibilitet i interiøret. Opel kaller setesystemet sitt FlexSpece. Baksetene kan felles ned i gulvet slik at det blir helt flatt varerom. Skal du bare ha to passasjerer bak, kan du felle ned sitteputen i midten. Deretter kan de to gjenværende setene justeres både i lengde- og bredderetningen.
Plassen imponerer også. Høyreiste personer sitter godt bak. Bagasjerommet har bra størrelse og er lett å utnytte. En annen positiv ting er sitteposisjonen foran. Her kommer du relativt høyt og har svært god oversikt.
I Norge har Meriva aldri vært noen stor suksess, til tross for gunstige nypriser. Det skyldes nok mer Opels markedsposisjon enn selve bilen.
Trenger du mer flerbruksbil enn dette?
Finfin fleksibilitet
Dystert og firkantet interiør
Styr unna minste dieselmotor. 0-100 km/t på 17 sek!
Et to-tre år gammelt eksemplar med 1,3-liters dieselmotor.
Det finnes noen biler med betegnelsen Essentia som er helt ribbet for utstyr. Blir tungsolgt den dagen du ikke skal ha den mer. Biler uten klimaanlegg er også lite attraktive.