Subaru Impreza Året var 1993, en ung og lovende Petter Solberg kjørte bakkeløp med Ford Escort hjemme i Norge – og den japanske bilfabrikken Subaru hadde bestemt seg for å satse skikkelig i mellomklassen. Dermed kom bilen med det italienskinspirerte navnet Impreza. Størrelsesmessig et stykke over biler som Mazda 323 og Toyota Corolla, men samtidig mindre enn 626 og Carina. Kom først som firedørs sedan og stasjonsvogn. Sistnevnte absolutt ingen plassmester. Den sterkt skrånende bakluka gjør at den ser ut som en krysning mellom femdørs kombi og stasjonsvogn – og bagasjeplassen imponerer ikke. Subaru sverger til boksermotorer og tilbød tre alternativer i Impreza: 1,6, 1,8 og 2,0. Her hjemme ble mange solgt med 1,8-liter. Du kunne velge mellom forhjuls- eller firehjulstrekk. 2-liters turboen kom med WRX og gjorde Impreza til et skikkelig råskinn. Her var det MYE krefter, og plutselig var Impreza en av de hotteste bilene i motorsport. I 2001 var det slutt for denne modellen. Da var Petter Solberg på plass som fabrikkfører. Store ting var i vente! Vanlige feil og problemer Utrolig driftssikre og bra biler – det er nesten bare Petter Solberg som kan få en Impreza til å stoppe! Som for alle andre Subaruer gjelder det imidlertid å sjekke drivakselmansjetter. Kjører du for lenge med hull i disse, må du bytte komplett drivaksel – noe som blir en god del dyrere enn å bytte bare mansjetten. Ellers bør man sjekke foringer i forstilling og påse at registerreima er byttet på foreskrevet intervall. Noen få biler har hatt lekkasje fra vannpumpe og på simmringer i for- og bakkant av motoren. + Pluss WRX betyr MYE moroGrei og ukomplisert japaner - Minus Kjøreegenskapene henger ikke helt med turbokrefteneFøles enkel - og spinkel Beste kjøp 2-liters stasjonsvogn fra 2000. Styr unna Grisekjørte GT Turbo-er som har vært eid av unge mennesker, der ferdigheter og ambisjoner ikke har vært helt synkronisert!
+ Pluss WRX betyr MYE moroGrei og ukomplisert japaner - Minus Kjøreegenskapene henger ikke helt med turbokrefteneFøles enkel - og spinkel Beste kjøp 2-liters stasjonsvogn fra 2000. Styr unna Grisekjørte GT Turbo-er som har vært eid av unge mennesker, der ferdigheter og ambisjoner ikke har vært helt synkronisert!
Fakta - Subaru Impreza (velg år og variant) Velg variant Pris Hestekrefter: Aks. 0-100 (sek): Maks hastighet (km/t): Girtype Dreiemoment: Drivstoff: Forbruk / Utslipp Forbruk by (liter/mil): Forbruk land (liter/mil): Forbruk blandet (1.18 liter/mil): CO2-utslipp (g/km): Avgasskrav: Mål Lengde: Høyde: Bredde: Hengervekt m/brems (kg): Nyttelast maks (kg): Totalvekt: Garanti / Service Nybilgaranti (år): Nybilgaranti (km): Garanti rust (år): Bagasjerom Volum normal (liter): Volum maks (liter):
Toyota Corolla (1993-1997) Dette er sjuende generasjon Corolla og en liten klassiker på bruktmarkedet; skal du ha rimelig og problemfri småbil fra midten av 90-tallet, har du kommet ti..
Volkswagen Golf (1992-1997) Tredje generasjon Golf vokste seg litt over fire menter lang. Designet var umiskjennelig Golf, men når du ser generasjon tre ved siden av den første Golfen, ..
Opel Astra (1992-1998) To år inn på 90-tallet var det farvel til en Opel-legende, da Kadett ble avløst av Astra. Hovedkonkurrentene var selvfølgelig VW Golf og Ford Escort. Astra h..