Etter mange år med gammeldags teknikk (og bakhjulstrekk), markerte S80 en liten revolusjon for Volvo i storbilklassen. Dette ble også for alvor et brudd med mange tiår med kantete og funksjonelle design. S80 introduserte designelementer som siden har blitt overført til hele produktspekteret. Det gjelder både fronten, hekken og de svært markerte hoftene.
Bilen ble utviklet før Ford tok over styringen, og Volvo var med rette stolte over det de hadde fått til. S80 markerte seg som en av de mest komfortable storbilene på markedet. Her er det fokus på trygge og forutsigbare kjøreegenskaper. Sikkerhetsnivået er også helt på topp, slike ting tuller ikke Volvo med!
Likevel klarte bilen aldri å ta steget helt opp blant de tyske premium-merkene. Den mangler de sporty kjøreegenskapene til BMW 5-serie, den tunge soliditeten til Mercedes E – og de eksklusive interiørdetaljene til Audi A6. I stedet ble S80 bilen for dem som ville skille seg litt ut fra mengden. Eller rett og slett for dem som oppdaget at de kunne få utrolig mye brukt S80 for pengene.
Mangelen på stasjonsvogn har heller ikke slått heldig ut for denne modellen. Store sedaner er ikke enkelt å selge, og det har også S80 fått erfare. Men hvis du ikke har behov for å ha med hverken barnevogn eller stor hund, vil S80 oppfylle de aller flestes plassbehov.
Svært mye bruktbil for pengene
En av de mest komfortable storbilene du kan kjøpe
Mangler stasjonsvogn
Henger ikke helt med i premium-konkurransen
S80 hadde facelift i 2004, så vi velger en bil etter dette med 163 hk dieselmotor, automatgir og bra med utstyr. Gjerne i en mørk farge med beige skinninteriør.
Biler med manuelt gir og stoffseter.
Høy taxi/pensjonistfaktor. Pluss en og annen småbarnsfamilie som skjønte at man ikke MÅ ha stasjonsvogn for å få med barnevogn osv.