TV 2 Play
Min konto
0

Hjulskift har også noen neg sider

spurt 2021-04-25 19:27:20 +0200

anonym bruker

Anonym

Lag en artikkel som lister opp ALLE FORDELER MED Å KJØRE KUN PÅ GODE PIGGFRIE VINTERDEKK

ta gjerne med alle ulykker som slyldes slik kjøring 🤣

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2021-04-25 20:47:19 +0200

Blir nok en prioritert oppgave som redaksjonen kommer til å egne mye tid til ?

Hilsen Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2021-04-26 16:46:31 +0200

Vel, om du er en erfaren bilist som i alt det vesentlgiste kjører om vinteren, gjerne i en del av landet der du ikke har for mye av det vi kaller "klonk is" med vann på toppen, ja da er det jolly fine å kjøre på piggfrie vinterdekk "hele" året. Men derfra til å hevde at det er en "fordel" å kjøre på piggfrie vinterdekk i sommerhalvåret, det er å dra det litt langt!

Ja, det går an, jeg kjører selv ut de siste millimeterne på mine piggfrie vinterdekk på sommeren når mønsterdybden bikker 4 mm, men jeg tilpasser hastigheten deretter, og kjører enda mer defensivt enn ellers. Det er så enkelt som at jeg får lengre bremselengde, spesielt på våt vei. Det kommer man ikke utenom, det innebærer at man må legge seg både 10 og 20 km/t lavere i hastighet enn man ellers kunne gjort med gode sommerdekk. Dersom man IKKE tar hensyn til denne forskjellen, går det over grensen til total toskeskap å kjøre med piggfrie vinterdekk hele året.

Ellers skilles det ikke på dette punktet i vanlig, offentlig statistikk, men siden du er opptatt av dette, vil jeg anbefale at du stiller som fanebærer for saken og selv sørger for å innhente adekvat dokumentasjon. Tro meg - det er store mørketall her: både smartinger som kjører på piggfrie vinterdekk - eller enda verre - piggdekk der man har røska ut piggene - enn si billig Kina-ræl som selges som "gode somerdekk - hele denne gullrekka er direkte eller indirekte årsak til ulykker hver eneste dag gjennom hele sommerhalvåret. Spør f.ex deg selv hvor mange av rævkjøringene som skyldes lenger bremselengde pga dårlige dekk....det er en grunn til at Ola Dunk er noe henimot verdensmester på å rævkjøre hverandre langs veiene! Enn si "uforklarlige" ulykker i rundkjøringer, der "noen" ikke VIL stoppe, og de andre ikke KLARER å stoppe! Med disse to kategoriene alene har vi dekket inn en betydelig andel av antallet ulykker i Norge - og ja, dårlige dekk er en kritisk faktor i svært mange av disse ulykkene!

Lykke til med innsamlingen av dokumentasjon, vi ser frem til at du publiserer en studie til glede for oss som faktisk VET at det er smart å holde seg med et sett sommerdekk og et sett vinterdekk! Ja, vi må jo SVETTE LITT for å legge om to ganger i året da....men for meg...som tross alt har gjort det et par ganger....tar det et kvarters tid om jeg blir passe forbanna og ikke sjekker bremser, hjuloppheng og smører opp hjulbolter etc samtidig! Om jeg gjør dette, tar det vel et par timer, men so what - det er litt KOS i dette også! I tillegg oppnår jeg HØYERE SIKKERHET både sommer og vinter! Det gjør ikke DU - du sliter ut dine gode vinterdekk på sommerføre!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar