Finn biler og biltester

2012 Honda CR-V 2,2 i-DTEC Executive Advance 5AT Sport Utility Vehicle Diesel

Test: Honda CR-V: Synger på siste verset

En ypperlig familiebil - men oppfølgeren kommer likevel i grevens tid.

 

Hva er dette?

Honda CR-V i utgående modell. Folke-SUV-en har vært en suksess fra dag én, og nå har arvtakeren til den foreløpig siste generasjonen blitt vist. det betyr at bilen vi har testet synger på aller siste verset - men det er fremdeles mye å glede seg over i den utgående modellen.

Vår testbil er dessuten fullpakket med hyggelig utstyr som både går på utseende og praktisk bruk.

Men det er også noen punkter som irriterer - og som vi håper blir utbedret i versjonen som kommer til Norge over sommeren. Noen av dem kommer vi tilbake til nedover i testen.

LES OGSÅ: Slik blir neste generasjon CR-V

Én ting passer ikke under noen av de andre punktene, så vi nevner det allerede her: Det er utrolig irriterende med intens piping for manglende bruk av sikkerhetsbelte allerede før du har fått startet bilen. Det holder at det begynner i det du starter å kjøre. Hører dere, Honda?

 

Hvordan er den å kjøre?

CR-V oppleves som komfortabelt satt opp. Det er ingen tvil om at du sitter i en bil som har et høyt tyngdepunkt når du treffer svingene - men så lenge du ikke presser grensene oppleves den udramatisk og fin.

Det er også et dristig, men unektelig stilig grep å sette den opp med 19" vinterfelger. Og understellet takler det overraskende bra - og etterhvert tenkte vi faktisk ikke over det.

Med sånne "sko" sporer det naturligvis litt mer enn vi skulle ønske, men det er vanskelig å unngå på norske veier som har blitt herjet med av både kulde og snø en hel vinter.

Vi sitter forøvrig høyt og har god oversikt - og får dessuten hjelp av ryggekamera når det skal parkeres. Det er egentlig litt greit, for sikten bakover er noe begrenset.

 

Finest utenpå eller inni?

Vi har veldig sansen for testbilen i hvitt - og den løftes ytterligere av sportpakken (Aero) og panorama-tak. Da ser den skikkelig stilig og sportslig ut.

De lekre, mørke felgene og originalt tonede ruter er også med å løfte utseendet.

Men den umiskjennelige fronten - med åpningen under grillen - er litt sær. Vi har vi imidlertid aldri helt klart å få sansen for den - og nikket fornøyde over at den blir borte i den kommende modellen.

Interiøret er pent og ryddig, og setene er gode. Du tåler fint lange turer.

Vurderer du første generasjon CR-V? Da bør du vite dette

Dashbordet er relativt spartansk satt opp - men informasjonen som vises på infotainment-skjermen er uryddig. For mye informasjon og litt rotete lay out gjør den mindre brukervennlig enn vi hadde forventet.

Alt i alt er interiøret på gjennomsnittet - mens eksteriøret skiller seg ut i positiv retning. Testbilen er helt klart tøffest utenpå.

 

Hvordan er plassen?

De tørre fakta er at det er plass til 442 liter i bagasjerommet. Det er kanskje ikke så mye - men i kompakt-SUV-markedet er det heller ikke spesielt lite.

Du har også mulighet til å justere baksetene for å gi ekstra plass. I tillegg er det praktisk å kunne pakke i to etasjer.

De som kjører og blir kjørt har bra plass - og særlig lot vi oss imponere over takhøyden i baksetet.

Det er også overraskende bra plass til bena, med tanke på bilens kompakte utvendige mål (4,5 meter).

Her er vår bruktbilguide på andre generasjon CR-V

 

Går den bra?

2.2 i-DTEC-motoren på 150 hk har et dreiemoment på 350 nm. 0-100 km/t tar 10,6 sekunder med automatgir. Det er ikke noe å bli skremt av. Men den kjennes frisk når du bruker høyrefoten i fart.

Velger du manuelt gir barberer du dessuten et helt sekund på 0-100 km/t-tiden, og kutter forbruket vesentlig. Verdt å merke seg ...

I tillegg lar den deg kjøre ganske aktivt uten at det blir skummelt - så lenge du er oppmerksom på at det tross alt er en bil med høyere tyngdepunkt enn en vanlig bil.

 

Og hva er konklusjonen?

Det finnes områder som bør utbedres, både når det gjelder praktiske løsninger og plass. Motoren i kombinasjon med automatgir gir også et vel høyt forbruk. 0,74 l/m er ikke i nærheten av klasseledende. Manuelt gir sørger for at det går både vesentlig fortere og mer forbruksvennlig (0,65 l/m)

Men i bunn og grunn er dette en ypperlig familiebil fremdeles - og da særlig for de som kanskje er litt aktive og liker å ta en tur på fjellet.

Firehjulstrekken innbyr ikke til ekstreme off road-utskeielser, men det holder til normalt bruk.

LES OGSÅ: Honda NSX: Sjelden superbil - til Passat-pris

 

Bil: Honda CR-V Modell: 2.2 i-DETEC Motor: 2.2-liters diesel Effekt:150 hk/350 nm 0-100 km/t: 10,6 (aut.) Forbruk: 0,74 l/m (blandet) Bagasjerom: 442 liter Pris: Fra 429.900 kroner (diesel) Pris testbil: ca 565.000 kroner

Honda-interessert? Her er det masse stoff som passer for deg!

Prøv også

Relaterte biltester

På Broom-forsiden nå