TV 2 Play
Min konto
0

Satse på Xpeng?

spurt 2023-03-27 06:53:01 +0200

Hei,

Jeg klarer ikke helt å glemme noe som ble skrevet tidligere fra Benny om at man burde sette seg godt inn i bilmerket man skal kjøpe bil fra, akkurat som man gjør med annen mindre elektronikk.

Jeg sikler litt etter en Xpeng G9, den er jo perfekt for mitt brukt, men jeg er litt usikker på om Xpeng er noe jeg tørr å satse på? Jeg vet at Motor Forum er en stor og seriøs aktør, men likevel er jeg litt bekymret. Det siste året har vi sett at aksjekursen har falt med omlag 80%, men likevel så ser det ut til at Xpeng fortsetter å øke investeringene i selskapet - noe jeg tenker er veldig positivt. Jeg mener å ha lest at Xpeng ikke er eid av den kinesiske stat, noe jeg ville syntes var positivt siden de ofte har veldig langsiktige mål når de hopper inn, stemmer det?

Det jeg er litt redd for er at Xpeng går konkurs midt oppi her og jeg sitter med en bil til 700.000,- uten noen form for rettigheter. Om selskapet går konkurs, vil jeg fremdeles har garantirettigheter fra forhandler? Det vil vel ødelegge all form for annenhåndsverdi, men så lenge man har en bil som fungerer, så er jo ikke alt håp ute.

Kort spurt: burde man tørre å satse på Xpeng slik som ting er nå med selskapet? Bilene de kommer med nå straks er jo helt vanvittig råe, og jeg kan ikke skjønne annet enn at de burde bli en suksess (gitt at de fungerer uten for mye problemer).

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2023-03-27 15:41:42 +0200

Xpeng - spørsmål II fra deg? Se ellers svar på annet Xpeng/Kinaspørsmål her d.d.! Om Xpeng kan gå konkurs? Neppe mer sannsynlig enn at andre bilprodusenter går konkurs, tvert om. At den kinesiske stat ikke er en direkte involvert eier, er ikke det samme som at den kineiske stat ikke på en eller annen måte har en viss interesse av firmaet, og om det skkulle gå dårlig med en kinesisk bilfabrikant, ja da er det sannsynlig at man nok vil gripe inn og redde skinnet til bilfabrikanten - på samme vis som det skjer tilsvarende redningsoperasjoner med f.ex en unevnelig sveitsisk bank - eller for den sakens skyld - en drøss andre banker under forrige økonomiske krise.

At det foreligger økonomiske indikatorer som tilsier at en konkurs er mulig? Tja, sånn vil det alltid være, om du føler at det er en fare for konkurs, velg en bil fra en annen fabrikant, det er da ikke rasjonering på greie biler, er det vel? Heller ikke elbiler, det finnes jo i søkk og kav! Det største problemet i det norske markedet er at importørene velger å la være å a inn biler med konvensjonell drivlinje for å maksimere eget overskudd.

Om du har rettigheter ifht garanti om produsenten går konkurs? Neppe. Jeg vil vel si et rungende nei her! Men det er dette med å ta sorgene på forskudd: du skal være VELDIG god til å analysere regnskap for å kunne si det ene eller andre med absolutt sikkerhet her, igjen, om du føler at det er for skummelt for din del, velg en annen bil! Det er jo sånne bagateller som generell kundestøtte og deler med i bildet også, ikke sant? Kanhende du føler deg tryggere om du velger en VW...? Selv om Tyskland de facto befinner seg i en resessjon og tyske bilfabrikanter sliter - og forventes å redusere produksjonen kraftig både i år og i årene fremover. Fritt omskrevet fra det andre XPeng-svaret dd., om man skal være 100 % sikker på at ikke fabrikanten går konkurs, støtter barnearbeid, har hovedkontor i et diktatur og så videre - da blir det ikke mange biler igjen å velge blant! Nå er vel også dette med pris et viktig moment ifht Xpeng, ikke sant? Det gjør det i selv litt mer attraktivt å leve med en viss usikkerhet, men er du veldig usikker, len deg litt tilbake, ta tiden til hjelp og så åssen det går - er du heldig - kommer det ny batteriteknologi i mellomtiden, Kanhende ingen store revolusjoner, men kanhende LITT bedre ifht både levetid, kapasitet og så videre.

Ellers tenker jeg at det er feil å handle elbil for å få en bil med "rå ytelser", Glem ikke at du bor i Norge, om du stort sett kjører i Norge, har du mer enn nok med si en ytelse motsvarende 150-200 hk. Kanhende du like gjerne kunne velge Skoda Enyaq? Da får du iallefall en kvalitetsbil, med en solid fabrikant i ryggen. Og uavhengig av hva man måtte mene om Møller, man ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar